Přístup přes mobil, nové služby. Ministerstvo vnitra představilo úspěchy i plány v eGovernmentu

4. září 2019

I díky Ministerstvu vnitra přibývají poslední dobou mnohem rychleji služby a oblasti, ve kterých mohou občané komunikovat se státem a veřejnou správou online, bez dlouhých front na úřadech. O svých aktivitách v eGovernmentu informovalo Ministerstvo vnitra (MV) na konferenci eGovernment 20:10 v Mikulově.

Konference se pod záštitou ministra vnitra Jana Hamáčka (ČSSD) uskutečnila 3. a 4. září 2019. MV na ní mj. představilo aktuální stav projektů, jako jsou Portál občana či datové schránky, u kterých se povedlo přidáním nových služeb a zjednodušením fungování přilákat mnoho nových uživatelů. Jan Hamáček pozdravil hosty s tím, že digitalizace už konečně přestala být přehlíženou popelkou. „Uděláme vše pro to, aby zákon o právu na digitální služby platil co nejdříve, lidé mohli většinu záležitostí vyřídit z domova a úředníci nepotřebovali desítky papírů a razítek,“ uvedl ministr vnitra.

Právě o rostoucím počtu služeb v českém eGovernmentu a v projektech MV mluvil náměstek ministra pro ICT Jaroslav Strouhal „Díky novému prostředí, uživatelsky přívětivějším službám a větší propagaci nám začal zásadně růst počet dobrovolně zřízených datových schránek. U běžných občanů dokonce o 53 %, u podnikatelů o 20 %,“ upozornil náměstek Strouhal. Celkem už si běžní občané či podnikatelé dobrovolně zřídili téměř 330 tisíc datovek, i s úřady a firmami je datovek přes 1 milion. Více na www.mojedatovaschranka.cz
Ministerstvo vnitra také znovu představilo nedávno spuštěnou mobilní aplikaci Mobilní klíč, jejímž prostřednictvím se lidé mohou jednoduše, bezpečně a rychle přihlásit ze svého smartphonu do datové schránky a Portálu občana, a to bez znalosti a zadávání složitých hesel. Jak jednoduché teď je přes aplikaci služby využívat, představilo MV v novém spotu ZDE.

Portál občana
Zatímco datové schránky lákají nové zájemce na větší přívětivost, Portál občana je přitahuje stále dalšími nově nabízenými službami, kterých bylo při spuštění 35, dnes jde cca o stovku. Lidé si díky elektronické občance na www.obcan.portal.gov.cz či aplikaci Mobilní klíč mohou na portálu bezpečně zjistit např. údaje z centrálního registru řidičů, napojený je i katastr nemovitostí nebo živnostenský rejstřík. Pokud jde o elektronické občanské průkazy, už 180 000 občanů si aktivovalo elektronickou část, a mohou tak eOP využívat pro elektronickou identifikaci.
Záměr „vše od státní a veřejné správy na jednom místě“ naplňuje Portál občana i plánovaným připojením online služeb měst Znojmo či Ústí nad Labem, MPSV a Úřadu práce. Už dnes jsou na něj napojená např. města Telč a Lysá nad Labem, která tak umožňují lidem využívat přes Portál své služby. V pilotním provozu se zkouší napojení objednávkového systému města Říčany.

eGovernment Cloud
Kromě toho MV informovalo o chystaných novinkách, jako je eGovernment Cloud, který zefektivní fungování i zlepší bezpečnost informačních systémů a aplikací veřejné správy. Důvodem přípravy je nízké sdílení IT technologií a aplikací ve veřejné správě i rozdílná bezpečnost jejích informačních systémů. Proto MV připravuje eGovernment Cloud, který nastaví jasná pravidla pro přechod veřejné správy do datových center. Pilotní provoz by mohl začít už v roce 2021. Zapojením informačních systémů státu zvýšíme nejen jejich bezpečnost a spolehlivost, ale ušetříme i čas a peníze.

zdroj: Ministerstvo vnitra

Blogy