J. Hamáček: Datové schránky po 10 letech/ušetřené miliardy i zásadní nárůst uživatelů

7. listopadu 2019

Před deseti lety, 1. listopadu 2009, spustilo Ministerstvo vnitra (MV) ostrý provoz datových schránek. Od té doby informační systém neustále vylepšuje, a přispívá tak k efektivnějšímu fungování veřejné správy.

Datové schránky umožňují občanům, podnikatelům i firmám posílat úřadům i od nich přijímat oficiální úřední korespondenci online. Prostřednictvím datových schránek spolu také, namísto papírových dokumentů, komunikují úřady. Statisícům občanů tak odpadá povinnost běhání po úřadech a někdy i několikahodinové čekání ve frontách. „Letos v lednu jsme řešili, že tento klíčový komunikační nástroj digitalizace nechtějí lidé využívat. Dnes už díky zlepšení uživatelského prostředí přibývá měsíčně přes 5000 občanů i podnikatelů, kteří si datovku zřídí dobrovolně,“ uvedl ministr vnitra Jan Hamáček s tím, že zásadní pro rozvoj datovek bylo také napojení na Portál občana a eObčanku.

V letošním roce totiž došlo hned k několika úpravám, zejména k napojení informačního systému datových schránek na národní identitní autoritu, což umožnilo přihlašování eObčankou. Datové schránky také dostaly novou podobu, která zjednodušila jejich ovládání jak z počítače, tak z tabletu či mobilu. V červnu 2019 MV představilo mobilní aplikaci Mobilní klíč, která umožňuje jednoduché přihlášení a bezpečné využívání datové schránky z mobilu, bez nutnosti zadávat složitá hesla. Více ZDE
Prakticky hned po zveřejnění nové podoby datových schránek začal zásadně růst počet uživatelů. U fyzických osob, tedy běžných občanů, jde letos o 46,4% nárůst, v květnu tohoto roku to bylo dokonce 79 %. Z jednoho milionu datových schránek si tak už 361 000 zřídili občané či podnikatelé dobrovolně (více informací viz prezentace).

700 milionů zpráv
Od roku 2009 se na fungování systému podílí také Česká pošta. „Česká pošta je hrdým provozovatelem datových schránek. Má vybudované technologické a odborné personální zázemí. Její role v celém systému datových schránek je pro tento typ komunikace zcela zásadní. Za deset let bylo posláno 700 milionů datových zpráv. To sice způsobuje úbytek poslaných doporučených dopisů, ale nemůžeme se tvářit, že se stále jezdí na koních a svítí loučemi. Technologie jdou dopředu a Česká pošta s vývojem drží krok,“ říká generální ředitel České pošty Roman Knap.

Do budoucna připravuje MV dle náměstka Strouhala možnost zřízení datových schránek z Portálu občana plně dálkovým přístupem a okamžitě prostřednictvím eObčanky. Dosud bylo možné schránku zřídit pouze prezenční účastí na kontaktním místě veřejné správy nebo odesláním ověřené žádosti.
Nově tedy bude možné na dálku zřídit datovou schránku na žádost fyzické osobě a podnikající fyzické osobě, znepřístupnit schránku na vlastní žádost, opětovně zpřístupnit schránku či požádat o vydání nových přístupových údajů.

Datové schránky navíc šetří státu miliardy korun ročně. Celková investice do celého systému je zhruba 3,5 miliardy korun, stát však od jejího spuštění ušetřil jen na poštovném na 14 miliard korun.

Datové schránky jsou také úzce propojené s Portálem občana (www.gov.cz) – umožňují plné využívání nabízených služeb, a výrazně tak přispívají k digitalizaci státní správy.

Více informací k datovým schránkám, jejich nové podobě, nejvyužívanějším službám a dalším zajímavostem naleznete v připravené souhrnné prezentaci ZDE.

zdroj: Ministerstvo vnitra

Blogy