Nestane se ČR parkovištěm? Bude moci vybírat mýto?

České republice hrozí, že od 1. ledna 2017 nebude moci vybírat mýto a přijde o miliardy korun potřebných na výstavbu dopravní infrastruktury. Na dnešní tiskové konferenci ČSSD to uvedli místopředseda ČSSD Milan Chovanec a Jan Birke, odborný mluvčí ČSSD pro oblast dopravy.

Návrh ministerstva dopravy přenechat formou jednacího řízení bez uveřejnění výběr mýta od roku 2017 stávajícímu dodavateli jednoznačně nedoporučila Pracovní skupina pro transparentní veřejné zakázky při Ministerstvu pro místní rozvoj ČR, stejně jako Pracovní skupina Rady vlády pro informační společnost. V této chvíli tedy neexistuje žádný právní rámec, na jehož základě by mohlo být mýto vybíráno. Smlouva s firmou Kapsch přitom končí už 31. prosince 2016.

Ministerstvo dopravy v čele s ministrem Ťokem vytvořilo bezvýchodnou situaci, ze které nyní hledá jakoukoliv cestu ven, a to třeba po hraně legálnosti. V této chvíli neexistuje nic, co by upravovalo výběr mýta od roku 2017. V praxi to znamená, že Česká republika bude každý měsíc přicházet cca o 800 milionů korun na výstavbu dopravní infrastruktury. Z ČR se stane jedno velké parkoviště," komentuje situaci Jan Birke, odborný mluvčí ČSSD pro oblast dopravy.

Lavírování ministerstva při řešení mýta připomíná kauzu Opencard. Ministerstvo zvolilo podobný postup jako politici pražského magistrátu ve snaze prodloužit smlouvu s provozovatelem Opencard, kdy postup Prahy odmítl antimonopolní úřad i Nejvyšší správní soud," upozorňuje místopředseda ČSSD Milan Chovanec. V červnu bylo v této věci publikováno rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, potvrzující verdikt antimonopolního úřadu, který udělil pokutu hlavnímu městu Praze i jejímu Dopravnímu podniku, že pomocí jednacího řízení rozšířil s firmou Haguess smlouvu na Opencard.

Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu je rozhodnutím precedentním," zdůrazňuje Milan Chovanec. Klíčová věta rozsudku zní: „Zadavatel nemůže pro zadání veřejné zakázky využít institutu jednacího řízení bez uveřejnění s odůvodněním, že veřejná zakázka může být splněna pouze určitým dodavatelem, pokud svým jednáním vytvoří podmínky pro to, aby veřejnou zakázku mohl splnit pouze tento určitý dodavatel." Právě tuto argumentaci však pro obhajobu svého postupu ministerstvo dopravy Dana Ťoka používá. „Je tedy pravděpodobné, že navržený postup ministerstva mohou soudy vyhodnotit stejně než v případě Opencard," říká Milan Chovanec.

Oba politici ČSSD dnes zdůraznili, že za poslední rok nebyly ze strany Ministerstva dopravy učiněny jakékoliv přípravy vládou požadovaného otevřeného výběrového řízení bez preference technologie. To její reálnou realizaci odsunuje až k roku 2020 a dále, domnívá se poslanec Jan Birke.

To, že i Řídící výbor pro výběr mýta se sešel pouze dvakrát a to v prosinci 2015 a dubnu 2016, přičemž zápis z prvního jednání nám byl poskytnut až po pěti měsících a zápis z druhého také se zpožděním, považuji za signifikantní," uvedl Jan Birke, odborný mluvčí ČSSD pro dopravu a dodává, že z toho vyplývají dvě zásadní otázky. „Jak bude řešen výběr mýta po 1 lednu 2017 a kdo za současnou tristní situaci ponese odpovědnost. Stále ještě platí výrok Dana Ťoka z prosince 2014, že mýto není problém?," uzavírá Jan Birke.

Shrnutí aktuální problematiky očima Jana Birkeho naleznete zde.

Související články:

M. Hašek: Přešlapování s ministerstvem dopravy zažívají také kraje 

V. Votava: Mýto nesmí skončit velkým průšvihem! 

Více informací o historii výběru mýta naleznete v přiloženém souboru. 

Krátké shrnutí problematiky výběru mýta po roce 2016

Blogy