B. Sobotka: Snažíme se zvyšovat platy, přidat by se měl i soukromý sektor

3. srpna 2015

Ekonomika roste, v příštích měsících chce stát přidat státním zaměstnancům i důchodcům. Soukromé firmy by měly následovat příkladu, říká v rozhovoru pro Právo premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).

* V Jezové, kde jsou zachycováni běženci, se to už pěkně mele. Je vláda připravena na případné demonstrace, které budou hrozit ve chvíli, kdy první přijatý uprchlík spáchá třeba i jen drobný trestný čin? 

Vláda musí garantovat bezpečnost občanů. Proto jsme zvýšili aktivitu policie. To, co se stane, je náš podíl na solidární pomoci. Ten krok jsme nemohli neudělat, abychom se nemuseli stydět sami před sebou. Byl jsem nedávno v Sasku. To od začátku roku přijalo osm a půl tisíce uprchlíků. Česká republika přijme během tří let 1500 uprchlíků. To není žádná vlna. Vlny zažívá Německo nebo Rakousko a Maďarsko. Bez toho, abychom se přihlásili k evropské solidaritě, nejsme schopni prosazovat to, co je důležité – důraz na ochranu schengenské hranice a návratovou politiku. Když se nezúčastníme solidární akce vůči uprchlíkům, tak nás v Evropě nikdo nebude poslouchat a brát vážně.

* Vaše vláda se pořád těší relativně vysoké důvěře veřejnosti, zřejmě také díky ekonomickému růstu. Letos od listopadu zvýšíte platy státním zaměstnancům zřejmě asi o tři procenta. Lidé by ale z růstu chtěli mít víc.

To je ten spor, který vedeme s panem Babišem. Snažíme se tlačit na pilu, chceme zvyšovat platy. Předložíme i návrh na zvýšení minimální mzdy od ledna příštího roku o 700 korun (ze současných 9200 korun – pozn. red.). Snažíme se zvýšit platy ve veřejném sektoru, zdravotnictví. Tam, kde vláda může ovlivnit růst platů, tak se snaží tak učinit. Při návštěvách firem apeluji na podnikatele, aby pokud zvyšují své zisky, přidali také zaměstnancům. To nemůže zajistit vláda, proto podporuju snahu odborů, aby se navýšily platy.

Řada velkých firem u nás patří zahraničním vlastníkům. Jediné, jak udržet část zisků u nás, je investovat je tu nebo je vyplatit lidem v platech. Hledáme zkrátka cestu, abychom vyslali do ekonomiky signál, že je potřeba se podělit o část zisků.

I valorizace důchodů je cesta, jak peníze, které získá stát díky růstu navíc, přerozdělit potřebným. Paní ministryně Marksová teď chystá valorizaci příspěvků na péči pro zdravotně postižené o deset procent.

* Už vás při návštěvě nějaký podnikatel vyslyšel?

Tam, kde funguje sociální dialog, si nemohou dovolit nároky zaměstnanců odmítat. Horší je to ve společnostech, kde se zaměstnanci nebyli schopní zorganizovat. Vláda může ovlivnit trend ve společnosti. Tím, že zvyšujeme platy zaměstnanců, kteří pracují pro stát, vytváříme poptávku u ostatních zaměstnanců, aby i jim platy rostly.

* Penzi budete nakonec ale valorizovat pouze o inflaci a třetinu růstu reálných mezd – tedy asi o sto korun měsíčně, s tím, že letos v prosinci důchodci dostanou jednorázový příspěvek 600 korun. To je zase ústup Babišovi, vždyť původně jste chtěli růst důchodů o 200 korun měsíčně.

Naším cílem bylo valorizovat v průměru o 200 korun měsíčně od příštího roku. Jenže nevládneme sami. S tímto požadavkem jsme zůstali na vládě sami. Valorizaci penzí musíme ve vládě domluvit, nemůžeme ji prohlasovat s opozicí. A stejně bychom na to nedostali dost hlasů.

* Nechuť víc valorizovat penze působí trochu paradoxně, když jen za půl roku vláda úředníkům vyplatila na odměnách 220 miliónů korun.

Podařilo se prosadit pravidlo, že odměny nesmějí překročit 25 procent platu. Ta situace, kdy ministři vypláceli sto a více procent ročního platu na odměnách svým oblíbencům, skončila. Ta částka 220 miliónů byla vyplacena několika tisícům lidí, kteří na ministerstvech pracují. Ve středu v noci jsme na vládě schválili také aktualizaci odměňování managementu v polostátních firmách. Odchodné nebude větší než plat za šest měsíců a nebude vypláceno tehdy, pokud manažer odejde sám nebo kvůli vážnému pochybení. Platit to bude už teď.

* Vládou prošel návrh zákona na financování politických stran. Proti původním návrhům ČSSD, aby např. strany nesměly sponzorovat právnické osoby, je o dost méně přísný. Proč?

My jsme první vláda, která zavádí důkladný systém kontroly politických stran a zvyšuje transparentnost. Vznikne malý úřad, který bude kontrolovat hospodaření politických stran a výdajové limity ve volebních kampaních (např. 90 miliónů pro sněmovní volby – pozn. red.). Jsem rád, že se nám dary podařilo zastropovat, ačkoliv ANO návrh do poslední chvíle odmítalo. Dosáhli jsme kompromisu a poprvé po 25 letech budou omezeny dary stranám od fyzických a právnických osob na tři milióny korun. Je to důležitý začátek. Ztíží to cestu velkých peněz do politiky a posílí programovou nezávislost stran.

* Jak tomu věřit, když budou strany nadále sponzorované firmami, třeba Agrofertem? Ty mohou dávat peníze výměnou za nějakou protislužbu. Nestálo za to zkusit uzákonit, aby právnická osoba, která bude stranu sponzorovat, nesměla získávat veřejné zakázky nebo dotace?

Sponzoring bude muset být transparentní. Velké dary budou omezeny, takže by strany neměly být finančně závislé pouze na jedné společnosti. Už řadu let se snažím prosadit omezení darů pro politické strany, ale nikdy se mi to nepodařilo. Vím, že nemáme ideální řešení, ale mám velkou radost z toho, že snad máme v parlamentu dost hlasů na to, abychom tento návrh schválili. Snad ho podpoří i rozumní opoziční poslanci.

* Ve středu jste schválili také zákon o střetu zájmů, který zavádí pro politiky a vysoké úředníky povinnost předkládat majetkové přiznání už při nástupu do funkce. Střet zájmů, ve kterém se ocitá váš ministr financí a majitel Agrofertu Andrej Babiš (ANO), ale zákon nijak neřeší… 

Chceme, aby se občan velmi snadno dostal k majetkovým prohlášením politiků. Dnes se prohlášení o přírůstku majetku ukládají na úřadech a je těžké se k nim dostat, nenajdete je na jednom místě. Z hlediska prevence korupce je důležité, že se zřídí jeden registr. Bude se podávat prohlášení o majetku na začátku funkce tak, aby pak voliči mohli sledovat přírůstek. Dnes neznáme tu počáteční informaci o majetku. Myslím, že nemůžeme chtít po zákonu o střetu zájmů, aby vyřešil všechny velké problémy. Už vůbec to nemůže vyřešit problém, že bohatí lidé vstupují do politiky a využívají ekonomické síly svých firem a médií k tomu, aby v rámci politického boje získali výhodu. To se dá vyřešit jen tím, že občané s tímto stylem politiky získají zkušenost. Na začátku to vypadá velmi dobře, ale nakonec zjistíte, že jsou tady ekonomické zájmy, které si razí cestu na povrch a kterým musíte čelit.

* Právě proto má opoziční poslanec Martin Plíšek z TOP 09 v plánu předložit pozměňovací návrh, který by nutil člena vlády, aby své firmy předal po dobu výkonu svého mandátu svěřeneckému fondu. Kvůli hnutí ANO tento návrh asi koalicí neprotlačíte, nicméně byl by pro ČSSD přijatelný?

Nevidím to jako špatný nápad. Já bych ale nechtěl, aby se kvůli této věci zbrzdilo přijetí novely zákona o střetu zájmů. Jsme připraveni o návrhu diskutovat, budeme se na tom muset domluvit v rámci koalice. Bude důležitý postoj hnutí ANO.

* Vládou prošel také návrh zákona na vyšší zdanění hazardu – bude to 35, 30 a 25 procent, podle toho, o jakou hru půjde. Předcházela mu v koalici ostrá několikaměsíční diskuse. Jste s návrhem takto spokojeni?

Byl tu konflikt, že ministerstvo financí zákon před komunálními volbami představilo v přísné podobě a pak ustoupilo od brzd, které by byly prevencí patologického hráčství. Já jsem rád, že se mi podařilo na jednání vlády některé brzdy do zákona vrátit. Každý den budou mít herny zavřeno od tří hodin ráno do 10 dopoledne. Podařilo se do zákona vrátit přestávku – po dvou hodinách bude muset hráč hru na 15 minut přerušit. A podařilo se vrátit povinnost informovat po celou hru o výši prohry. Tyto věci budou znamenat určitý výpadek příjmů rozpočtu, ale to je přiměřené, protože cílem regulace není získávat finanční prostředky, ale omezit negativní vlivy, které hazard způsobuje. Druhý cíl ČSSD byl zlepšit financování sportu. Podařilo se nám dosáhnout dohody mezi ministrem financí a ministryní školství, že příští rok se přidá sportu 500 miliónů korun a dalších 500 miliónů v roce 2017. Jsem spokojen.

* Neporoste kvůli návrhu počet nelegálních heren?

Hlavní výzvou je regulace hraní na internetu. Vláda podpořila návrh, aby ministerstvo financí mohlo blokovat nelegální stránky, přes které se nepovolené hry provozují. Největší problém nebudou fyzické černé herny, ale přesun hraní na internet. Ale to je trend, ke kterému by došlo, i kdybychom hraní v hernách neomezili.

* Obce a města měly příjmy z heren. Nebudete teď pod palbou starostů, i z ČSSD, kterým budou peníze chybět?

Jsem přesvědčen, že regulace hazardu musí vést ke snížení příjmů. Pokud lidé prohrají méně, tak méně dostanou stát i obce. A to není špatně. Máme tu desítky tisíc lidí závislých na hraní, přináší to kriminalitu, rozvraty rodin. Tím, že omezujeme hazard, snižujeme zisky provozovatelů, ale i zisky obcí z daní. To je však cena, kterou se vyplatí společnosti zaplatit.

* Starostové si ale už nyní stěžují, že kvůli špatnému výběru daní ministerstva financí nemají obce dost peněz. Hovořil jste s Babišem o tom, že výběr daní neodpovídá tomu, jak ekonomika roste?

Celé pondělí jsem strávil tím, že jsem jezdil po jižní Moravě a na každé radnici obce jsem studoval její příjmy za první pololetí. Výpadek se pohybuje okolo dvou procent proti příjmům v loňském roce. Největší výpadek je u daně z příjmů fyzických osob a DPH. Ale to má dva důvody: snížili jsme DPH u léků, snížili jsme daně rodinám s dětmi a vrátili jsme slevu pro pracující důchodce. To všechno něco stálo. V DPH však udělalo ministerstvo financí metodickou chybu – loni zadrželo kolem deseti miliard korun na vratkách DPH, ty však muselo vyplatit a to zkreslilo výběr daní v loňském roce. Ministerstvo to nerozpoznalo a vytvořilo velké očekávání z hlediska výběru daní v letošním roce.

* Ve vládě vám zbývá také vyřešit mýtný systém. Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) stále nepředložil návrh na vypsání tendru, se kterým by zbytek vlády souhlasil.

My tlačíme na to, aby ministerstvo dopravy fungovalo, netlačíme na pana ministra osobně. Já nejsem stoupenec toho, aby se ministři střídali příliš často. Jedna změna na dopravě stačila, ztratilo se mnoho času. Nejen za ministra Prachaře, ale i za předchůdců. Ministr Ťok je v těžké situaci. Měl by postupovat tak, aby nová soutěž na provozovatele mýtného systému řešila problémy, se kterými se v Česku setkáváme. Kamióny objíždějí zpoplatněné úseky, znamená to dopravní nehody i zničené silnice. Byl bych rád, kdyby se mýtný systém neobjížděl. Toho dosáhneme tím, že zpoplatníme i některé „jedničky“. Tomu se pan ministr z nějakého důvodu brání. K problému se vrátíme 20. srpna. Já jsem poprosil pana ministra, aby mezitím jednal s koaličními dopravními experty.

* Máte tedy pro zdržení Ťoka pochopení?

Nemám pochopení pro některé jeho představy o tom, jak si zjednodušit situaci z hlediska nového tendru, ale přišel v době, kdy bylo nabráno velké zpoždění.

* Návrh Ťoka, že by se na dalších pět let prodloužil provoz současných mýtných bran, tedy odmítáte?

To je technologicky konzervativní. My bychom byli rádi, kdyby se uvažovalo i o satelitním systému. Co mi vadí, je, že ministr Ťok postupuje na základě několika podivných dodatků, které prodlužují tu smlouvu s Kapschem v několika ohledech. Například Kapsch má právo stavět mýtné brány i v době, kdy mu má skončit provozování mýtného systému. Já jsem požádal pana Ťoka, aby udělal audit těchto dodatků a vyvodil trestněprávní odpovědnost. Není možné nechat se manipulovat dodatky, které byly za stát podepsány netransparentním způsobem.

* Když Ťok 20. srpna nepředloží vládě přijatelný návrh tendru, odvoláte ho?

To je poslední možnost. Když dojde k nové výměně ministra, tak co se stane? Přijde nový ministr, který se začne seznamovat se situací. Já si nemyslím, že je to řešení. Řešením je, aby ministr předložil takový návrh, za kterým bude stát celá koalice.

* Vláda projednala i situaci Fondu ohrožených dětí, který provozuje Klokánky. Jak se stavíte k návrhu dotace 30 miliónů korun, která by měla fondu pomoci v situaci, kdy je zadlužen více než 120 milióny?

Diskutovali jsme několik desítek minut s ředitelem fondu a debata naplnila členy vlády skepsí. Požádali jsme fond, aby nám dodal krizový restrukturalizační plán. Chceme garanci. Fond se dostal do zoufalé situace a je to chybou minulého vedení. Stát to za ně nemůže vyřešit. Chceme plán fondu, co udělá: jak zredukuje výdaje, počet zaměstnanců, počet nemovitostí. Když předloží udržitelný plán, tak to zvýší šanci na to, že vláda fondu pomůže. Bez plánu by to byl hazard s penězi daňových poplatníků.

* Kvůli Klokánkům jste měl tento týden poměrně ostrou slovní výměnu s prezidentem Zemanem, který naznačil, že když má stát peníze na přijetí uprchlíků, měl by mít peníze i na podporu Klokánků.

Naše vláda problém Klokánků řeší. Nebylo ze strany prezidenta správné, že spojoval dvě věci, které spolu nesouvisejí. Uprchlíci ze Sýrie opravdu nemohou za to, v jakém stavu je Klokánek. Za to může neodpovědné vedení, které nasekalo dluh desítek miliónů korun. Je neodpovědné tyto dvě věci spojovat, nahrává to strachu a šíření nevraživosti mezi lidmi. Politici by se měli snažit podporovat to lepší, co je v lidech. Pan prezident učinil pravý opak. Pokud jde o uprchlíky, Evropa řeší největší krizi od druhé světové války. Cestou není vystoupit z EU, oplotit Českou republiku a vyslat armádu na hranice. My naopak potřebujeme silnější Evropu, potřebujeme evropskou armádu, silnou zahraniční politiku, aby mohla zprostředkovat mír. Bez zastavení válek v našem okolí migrační vlna nezmizí.

* Už s vámi projednával prezident Zeman svou zářijovou cestu do Číny a účast na tamní vojenské přehlídce?

Mluvil jsem s ním. Prezident je silně angažován ve zlepšování českočínských vztahů, už je to vidět i na čínských investicích. Je dobré si uvědomit, že Číňané zaplatili ve druhé světové válce milióny mrtvých. Není chyba, pokud se prezident zúčastní této vzpomínky, tam není agresivní prvek. Je to jiná situace než vojenská přehlídka v Moskvě, kde bylo ze strany pana prezidenta velmi rozumné, že si našel jiný program.

* Na začátku týdne ministr Jiří Dienstbier zkritizoval vedení ČSSD, že připravuje volební řád, podle kterého budou volební lídry vybírat špičky strany, nikoliv členové strany.

Není to tak jednoduché. Soc. dem. je živý organismus. Hledám řešení situace, která není jednoduchá. Lídr je klíčový faktor úspěchu ve volbách. Musí existovat nějaká součinnost mezi vedením strany a členy soc. dem. v daném regionu. Hledáme správnou polohu mezi pravomocemi centra a hlasy členů. Já doufám, že tu polohu do září najdeme. Není to hotová věc. V srpnu pošleme předsedům krajských ČSSD novou verzi volebních řádů.

 

Zdroj: Právo

Blogy