B.Sobotka pro Právo: Trojkoalice, nebo volby

25. listopadu 2013

Před dnešní klíčovou schůzkou soc. dem. a ANO vyslal předseda ČSSD Bohuslav Sobotka svým partnerům jasný vzkaz. Buď se strany společně s lidovci dohodnou na vládě s většinou ve Sněmovně, nebo nezbývá než vyvolat předčasné volby.


* Pane předsedo, už se smiřujete s rolí Petra Nečase v Babišově vládě? 

To určitě ne. S Petrem Nečasem nechci mít nic společného. Rozhodně nebudeme opakovat vražedné koaliční vztahy, které fungovaly v jeho vládě. To bylo skutečně odpudivé, co se tam dělo. Věřím, že se nebudeme hádat v přímém přenosu jako Nečas, Kalousek a Bárta. Tohle nová koalice předvádět nesmí a nemůže. 

* Myslíte, že vás to nečeká? 

Z jednání mám velmi dobrý pocit, je obrovská míra vůle se dohodnout. Alternativa k této vládě není žádná, to už jsou jen předčasné volby. Představa, že by lidé šli zase za dva tři měsíce volit, by pro tuto zemi byla obrovská ztráta času, a především ztráta důvěry pro lidi, kteří dali ČSSD, ANO a KDU-ČSL poměrně silný mandát, aby začaly s touto zemí konečně něco dělat. Jsem optimista a domnívám se, že tu může vzniknout stabilní vláda, která nebude zemi škodit a naopak povzbudí hospodářský růst. 

* Takže menšinová vláda ČSSD už nepřichází v úvahu? 

Není jiná stabilní alternativa než koalice s ANO a lidovci. Proto také už s formálním pověřením pana prezidenta vedu jednání o budoucí vládě právě s těmito stranami. Tato trojkoalice má dostatečnou většinu hlasů, mohla by tedy být stabilní. A nejlepší by bylo, kdyby ve vládě byli zastoupeni všichni předsedové koaličních stran, abychom se nemuseli scházet na nějakých K9, ale abychom spolu mluvili ve vládě. Kromě toho musíme uplatnit úplně jinou hospodářskou strategii než předchozí vláda, která se zaměřovala především na plošné škrty. Vláda už nesmí škrtit ekonomiku, naopak musí podpořit vznik nových pracovních míst. Je také třeba, aby vláda měla dobrou pověst u občanů, aby v čele resortů byli kompetentní lidé, aby se neopakovala historie s paní Hanákovou nebo panem Drábkem. 

* Naráželi jsme na to, že Petr Nečas byl ve své vládě vlastně rukojmím ministra financí Miroslava Kalouska. Neskončíte jako premiér podobně? 

Minimálně to, že jsem čtyři roky ministrem financí byl, mi umožňuje podrobný vhled do toho, jak toto ministerstvo funguje, i kdyby soc. dem. finance neměla. Chceme resorty financí a vnitra, ale nejdřív se musíme dohodnout na zákonu o prokázání majetku, na tom, kdy zavedeme registrační pokladny, jestli budeme valorizovat penze. To je pro nás priorita. 

* Nemáte, co se týče resortů, příliš velké oči na to, jak hubeného výsledku jste dosáhli? 

To jsou požadavky, se kterými vstupujeme do jednání, a to je naše představa, jak by vláda mohla fungovat a jak by premiér mohl uplatňovat vliv na chod státu. ČSSD volby vyhrála, máme ambici mít předsedu vlády a současně chceme, abychom nesli takový díl odpovědnosti, jaký odpovídá našemu volebnímu výsledku. Je jasné, že nemůžeme mít všechny resorty. Je také jasné, že role ANO bude ve vládě výrazná. Zastoupení stran bude odpovídat volebnímu výsledku. 

* Máme pocit, že ANO příliš ustupujete. Překvapivě snadno jste se vzdali progresivního zdanění, vlajkové lodi svého programu. A než řeknete, že druhá daňová sazba (tzv. solidární daň ve výši sedm procent pro příjem nad sto tisíc), kterou na přechodnou dobu zavedla Nečasova vláda, vám vyhovuje, tak si nevzpomínáme, že byste ji v opozici schvalovali. 

Hlavní cíl ČSSD byl nezdražovat lidem život a na tom jsme se shodli. Stačí, že už to dělá Česká národní banka. Nechceme zvyšovat daně ani středně-, ani nízkopříjmovým skupinám. Ani daň z příjmu, ani DPH. Na rozdíl od minulé vlády, která DPH ustavičně zvyšovala, ji tato zvyšovat nebude. Naopak jednáme o tom, aby se na některé sociálně citlivé položky, včetně léků, DPH snížila. A pokud jde o daňovou progresi, tak ano, my zastáváme zásadu daňové progrese, a pokud bude ČSSD ve vládě, tak tu nebude rovná daň. Našim cílem je daň z příjmu, která bude mít dvě pásma, tak, jak jsme to měli v programu. Pokud jde o sazbu toho druhého pásma, to je otázka dohody s našimi partnery. Daň z příjmu bude mít minimálně dvě pásma. KDU-ČSL požaduje tři. 

* Jak chcete dosáhnout růstu a vzniku nových míst zvýšením korporátní daně? 

Zvýšení korporátní daně, respektive zavedení sektorové daně pro firmy, je možnost, jak profinancovat některé výdaje státu, které budeme muset v příštím období realizovat. To není nic, co by šlo proti růstu. Zdanění firem je u nás relativně nízké. Připomínám, že na Slovensku se firemní daně zvýšily na 23 z 19 procent. Náš návrh, aby ta sazba byla 21 procent, je pod úrovní Slovenska, a to se nebavím o Polsku, Rakousku a Německu, kde tyto daně jsou mnohem vyšší. Firemní zdanění nevidím jako problém hospodářský, ale rozpočtový. Pokud ANO trvá na tom, aby se firemní daně nezvyšovaly, tak chceme, aby navrhlo jiné příjmy, které umožní naplnit společné výdajové priority. Navrhli jsme i některé alternativy: například vyšší zdanění hazardu, a především bychom rádi zlepšili výběr daní. Podobně jako v Chorvatsku, kde spustili registrační pokladny elektronicky spojené s ministerstvem financí. Výběr DPH se zvýšil o třetinu a nám to pomůže, abychom mohli od roku 2015 snížit sazbu této daně alespoň na léky a možná i na některé další položky. 

* Máte tedy pocit, že v této koalici budete schopni prosadit většinu svého programu, a ne se jen vymlouvat na koaliční partnery? 

Určitě. Shodli jsme se na tom, že nebudeme škrtat v investicích ani v platech zaměstnanců veřejného sektoru. To je významná část našeho programu. Budeme zvyšovat minimální mzdu, což je další důležitý požadavek ČSSD. Tahle vláda dává velký prostor nejen soc. dem., ale i dalším stranám, aby realizovaly velkou část svého programu, a programových střetů je pozoruhodně málo. 

* Kolik budou pokladnu stát všechny vaše sliby? 

Debata je v řádu několika desítek miliard korun, které budeme muset někde nalézt. Firemní daň do toho přinese třeba deset patnáct miliard. Jsme přesvědčeni o tom, že dalších patnáct, třeba až 20 miliard mohou přinést registrační pokladny s účtenkovou loterií. V daních jsou s našimi partnery určité rozdíly, o kterých musíme ještě jednat. Povedeme také debatu o zrušení druhého penzijního pilíře. 

* Jak dlouho chcete ještě jednat? Přece jen vám běží čas, nechceteli, aby Rusnokův kabinet vládl ještě několik měsíců. 

Jednání vedeme čtrnáct dnů, to není extrémně dlouhá doba. Nebýt kolegy Haška, mohli jsme ta jednání začít mnohem dříve. Mé přání je, abych k Silvestru přinesl prezidentovi návrh nové vlády. 

* Když jsme u Haška, máte pocit, že jste jeho odbojnou skupinu v klubu ČSSD dostatečně zpacifikoval? 

Nevím, jestli se dá ještě dnes mluvit o nějaké odbojné skupině. Ona se v posledních dnech a týdnech docela rozpadla. Klub je jednotný, podívejte se na volbu předsedy, tam nebyl žádný problém. Doufám, že kolegové nepodlehnou pokušení stát se „Vlastimily Tlustými“ (exposlanec ODS, který svým hlasem položil Topolánkovu vládu). Doufám, že jsme všichni viděli, jak dopadla ODS. Kolegové z ČSSD snad nebudou chtít připravit straně takovýto osud. Já z jejich strany cítím dobrou vůli. 

* Michal Hašek a Jeroným Tejc jsou stále stínovými ministry zemědělství a vnitra. Počítáte s nimi nějak? 

ČSSD teď jedná o sestavení vlády skutečné, nehrajeme si na stínovou vládu. Je věc předsedy strany, koho nominuje do stínové vlády, a je také věc předsedy strany, koho navrhne do vlády reálné. Takže já se samozřejmě budu stínovou vládou inspirovat, ale stínová vláda není žádné dogma, to už jsem říkal před volbami. Rozhodnu se podle kvalifikace uchazečů a podle toho, jaké resorty budou soc. dem. příslušet. 

* Říkal jste, že byste chtěl, aby předsedové ANO a lidovců byli členy vlády. Jak to chcete zvládnout u Babiše, když prezident trvá na negativním lustračním osvědčení? A to alespoň do ledna, kdy má rozhodovat slovenský soud, nebude. 

To je věc, kterou je třeba při jednání s prezidentem vyjasnit. Jednou z možností je, že bude přijat takový zákon, který učiní účinným zákon o státní službě, který nepředpokládá pro členy vlády lustrační osvědčení. Zákon už byl přijat, ale některé jeho části nejsou účinné, mj. i ta část, která říká, že ministr osvědčení mít nemusí. Ale schválení zákona je celkem jednoduché. 

* Co byste dělal, kdyby soud dopadl v Babišův neprospěch? 

To je soud, který je na Slovensku, pan Babiš může a nemusí požádat o lustrační osvědčení v ČR. Může to zkomplikovat proces jmenování členů vlády, ale debaty s prezidentem jsou ještě před námi. 

* To by byl poměrně zajímavý signál pro veřejnost – člověk, který podle slovenského soudu spolupracoval s StB, se v Česku stane ministrem. 

To téma bylo předmětem volební kampaně. Voliči, kteří volili ANO, a hnutí dostalo druhý největší počet hlasů, věděli, že pan Babiš čeká na výsledek soudu. To není žádná utajovaná skutečnost, takže respektuji rozhodnutí voličů a počet mandátů, které ANO dostalo. ČSSD respektuje zvyklost a u našich kandidátů na ministry předložíme negativní lustrační osvědčení. Na druhou stranu netrpíme obsesí, co se týče další dlouhodobé existence lustračního zákona. Myslíme si, že zákon splnil svoji roli, ale že 25 let od revoluce bychom mohli v zásadě pomýšlet o jeho zrušení. Ani právníci se neshodují na tom, zda člen vlády musí mít lustrační osvědčení. 

* Vy jste ale hovořil i o morální integritě kandidátů. 

Lustrační zákon měl význam v 90. letech, aby lidé, kteří byli spojeni s StB, nepronikali do aparátu mladé demokracie. Dnes země čelí úplně jiným rizikům, než jsou lidé, kteří v 80. letech byli podezřelí ze spolupráce nebo spolupracovali se Státní bezpečností například jako agenti. Tuto věc si ale případně ANO bude muset vyjasnit s prezidentem a já ji budu muset zkomunikovat s prezidentem například v okamžiku, kdy mi hnutí navrhne pana Babiše jako člena vlády. Pokud prezident potvrdí své stanovisko, budeme muset hledat nějaké rozumné řešení, jako třeba urychlení účinnosti zákona o státní službě, ale nemyslím si, že to zabrání vzniku vlády nebo že by šlo o problém, který by nebyl řešitelný. 

* Lubomír Zaorálek a Jiří Dienstbier jsou stínovými ministry, ale oba moc nemusí prezident. Neobáváte se, že vám je Zeman zařízne? 

Pokud budeme mít příslušné resorty s jejich kompetencí, tak je do vlády navrhnu. V parlamentním systému rozhoduje premiér, rozhodují politické strany, které tvoří většinu ve Sněmovně. Pokud prezidentovi předložím návrh na složení vlády, tak na návrhu i na složení ministrů budu muset trvat. 

* Budete s ním konzultovat jména ministrů? 

Chci s prezidentem široce konzultovat a už to dělám. Scházet se budeme každý týden. Až obdržím návrhy z jednotlivých stran, tak je budu s prezidentem konzultovat. 

* Věříte, že případná koalice soc. dem., ANO a lidovců bude pevná? Před volbami jste varoval před novými, neukotvenými subjekty. 

Každá ze stran má za pevnost koalice vlastní díl odpovědnosti a musí si splnit domácí úkoly na domácím hřišti. ČSSD bude garantovat svých 50 poslanců a stejně tak budu chtít, aby Babiš garantoval svých 47 lidí a KDU-ČSL svých 14 zástupců. V součtu má koalice dostatečnou většinu, aby mohla prosazovat své názory. 

* Jenže po soudu s Babišem se vám může 111členná většina rozpadnout. Vnímáte to nebezpečí? V klubu ANO jsou hlasy, které říkají, že odejdou, pokud se prokáže, že Babiš spolupracoval se StB. 

Pokud se dohodneme, pokud si podáme ruku nad koaliční smlouvou, tak předpokládám, že můžu počítat se všemi poslanci, kteří byli za tyto politické strany zvoleni. Pokud budeme opakovat chyby, které se tu staly před volbami, tak alternativou budou předčasné volby do Sněmovny. 

* Důležité téma pro soc. dem. jsou církevní restituce. Církev vám vzkázala, že na zákon ani smlouvy si sáhnout nedá. Sestavujete expertní skupinu, jenže ty v minulosti toho nikdy moc nevyřešily. Co tedy s tím? 

Především se tímto církev strašně poškozuje. Ten příměr papeže Františka, že církev má být chudá, který jsem v předvečer jednání použil, mi říkají nejen voliči ČSSD, ale i věřící lidé, faráři z venkova. Oni mají úplně jiné názory než vysocí představitelé církve. 

* To je ale vlastně citové vydírání. 

Já zastupuji občany, kteří jsou s restitucemi nespokojeni. Jako jejich poslanec a předseda politické strany si přeji, abychom církevní restituce revidovali. Pokud k tomu v parlamentu najdeme podporu, tak o to budeme usilovat i nadále. Za nejlepší cestu bych pokládal dohodu s církvemi. Aby se skutečně shodly na tom, že se sníží výše náhrady, že se nebudou vydávat objekty v areálu Pražského hradu a že se jasně vymezí účely, na které církve ty obrovské peníze, které od státu dostanou, vynaloží. To znamená, aby církve v zásadě omezily samy sebe z hlediska nakládání s těmi penězi. 

* Co když nebudou chtít? 

A proč by neměly chtít? Církve říkají, že z toho chtějí financovat veřejně prospěšné aktivity. Tak ať to potvrdí ve smlouvě, ať každý rok informují veřejnost o tom, co se s těmi obrovskými majetky děje. V minulosti to bylo tak, že řada z těch majetků byla církvím svěřena, právě proto, aby z nich mohly financovat nemocnice, útulky a podobně. Dnes je situace jiná. Nečasova vláda dala církvím majetek bez jakéhokoliv omezení či poslání. To je hrozná chyba. Proto zřizujeme expertní skupinu, abychom se posunuli dál. Pomohlo by to i církvím. Ať řeknou, co s těmi penězi udělají, ať si to vyčíslí. To je věc, která by výrazně zlepšila vnímání církví ve společnosti. Církve přece nežijí na pustém ostrově, mají své společenské poslání, které ČSSD nikdy nezpochybnila, nám se jen nelíbí konkrétní podoba církevních restitucí a budeme bojovat za jejich korekce. 

* Nám nejde do hlavy, jaké máte na církve páky? Ony mají v ruce smlouvy, vy nemáte nic. Vypadá to, jako kdybyste si chtěli jen odškrtnout, že jste s nimi jednali. 

Kdybychom si to chtěli jen odškrtnout, tak bychom se vymluvili na lidovce, že nám žádnou revizi restitucí nedovolí, a jednání bychom nevedli. My se na to vymlouvat nechceme. Hledáme možnosti, jak tu situaci posunout. Tím, že byly urychleně podepsány příslušné smlouvy (premiér Nečas s představiteli církví na jaře 2013), řada lidí ani neví, jak jsou věci sešněrovány. Jsou tu otevřené možnosti například změny zákona, ale na to budeme muset sehnat ve Sněmovně většinu. Jedna z cest je i změna inflační doložky, kde by mohly církve učinit vstřícné gesto. To se dá vyřešit dodatkem ke smlouvám či úpravou zákona. 

* A když vám církve řeknou ne, pokrčíte rameny a půjdete dál? 

Nezablokuje to vznik vlády, to by nebylo odpovědné. Ale ten problém nezmizí. Může se objevit třeba u příštích voleb. ČSSD se tomu problému bude věnovat, a pokud dosáhneme dohody s církvemi, může být výrazně zmenšen. Jen připomínám, že jsou tu návrhy na referendum, že řada stran je k církevním restitucím kritická. Pokud bude přijat zákon o obecném referendu, o který ČSSD bude usilovat, tak je otázka, jestli takové referendum nevyvolají sami občané. To by církve měly vnímat a respektovat stanoviska těch, kteří se na restituce dívají kriticky. 

Zdroj: Právo (25.11.2013)

Blogy