Problematický nákup sebou vždy přináší další problémy

1. června 2012

Když 7.5.2009, den před ukončením činnosti Topolánkovy vlády, podepsalo ministerstvo obrany smlouvu na dodávku transportních letounů CASA C-295M, muselo si být vědomo řady problémů. Původním záměrem vzdušných sil naší armády bylo nahrazení již dosluhujících letounů An - 26. Mělo být vypsáno výběrové řízení podle technických požadavků Armády ČR. Nicméně tehdejší vedení ministerstva obrany pod vedením Vl.Parkanové a jejího náměstka M.Bartáka se rozhodlo pro barterový obchod s EADS přes obchodního prostředníka firmu OMNIPOL, a.s. Již v té době v interní zprávě náčelník generálního štábu Vl.Picek upozorňoval na nevyhovující dolet, nízkou rychlost, slabý výkon pohonné jednotky a omezenou schopnost přepravy techniky používané ve výzbroji AČR.

Ministerstvo obrany odborných námitek nedbalo a nakoupilo 4 letouny C-295M za 3,5 miliardy korun.K tomu je třeba ovšem započíst cenu pěti bitevníků L-159 ALCA, které v rámci směny byly součástí této akvizice a 1 miliardu Kč za servis a dodávky ND. V tomto případě nejde jen o cenu, ale i o snížení schopností transportního letectva české armády.

Po letových problémech, kdy odcházelo k ohrožení bezpečnosti letového provozu a samotných vojáků došlo k podpisu Dohody o narovnání některých závazků z Kupní smlouvy. Podle MO letouny C-295M již plní bez omezení úkoly výcviku létajícího personálu, přepravy osob a materiálu v souladu s požadavky GŠ AČR. Stále ovšem probíhají opakované vojskové zkoušky systému pasivní ochrany DAS. Součástí dohody je i navrácení jednoho bitevníku a údajně snížená cena náhradních dílů.

Přes jistý pozitivní vývoj existuje řada dalších problémů, které snížily prestiž naší armády i České republiky. A to právě v souvislosti s předraženým a netransparentním nákupem letounů CASA. Zásadním problémem je skutečnost, že ČR nedodržela svůj závazek vůči aliančním partnerům k posílení transportních kapacit v misi ISAF. Prostě letoun C-295M zřejmě ani v tomto roce nebude nasazen v Afghánistánu a je otázkou, zda vůbec bude. Dalším problémem je dnes již ukončený soudní spor s Evropskou komisí, která dala naši zemi právě v souvislosti s porušením hospodářské soutěže žalobu k soudnímu dvoru. To byla další ostuda naší země, která sice skončila ve prospěch ČR, ale jistá pachuť z tohoto tendru zůstává.

V současné době je tento nákup ještě v hledáčku protikorupční policie, nicméně se zdá, že i tohle šetření skončí ve ztracenu. Je otázkou, proč bývalé vedení MO tlačilo tento letoun, který je jistě kvalitní náhradou za Antonovy, ale který neodpovídal původní specifikaci AČR. Je či není prošetřován bývalý první náměstek Barták a jeho tehdejší poradce J.Fulík, kteří podle sdělovacích prostředků podporovali takto koncipovaný barterový obchod. A jakou roli v tomto případu hraje současný ředitel sekce vyzbrojování plk.P.Bulant, bývalý to ředitel kabinetu ministrů obrany M.Bartáka a A.Vondry. Je možné a rád bych tomu věřil, že platí slova M.Bartáka, který podpořil jmenování P.Bulanta ředitelem sekce vyzbrojování s tím, že jde o pokračování jeho reformního kurzu na ministerstvu obrany. 

Nejen snižování zdrojového rámce kapitoly 307 – MO, ale i řada neefektivních a netransparentních zakázek způsobuje zastavení modernizace techniky, snižování schopností AČR a zejména destabilizaci personálu české armády. Například nejsou peníze nejen na náhradu dosluhujícího proudového letounu CL-601 Challenger, ale dokonce ani na generálku jeho motorů. Osobně jsem přesvědčen, že by orgány činné v trestním řízení měly konat a tyto problematické akvizice, jakým je i nákup transportních letounů CASA konečně vyšetřit.

Blogy