Navrhovaný rozpočet ohrožuje financování dopravy

17. srpna 2012

Přístup pravicové vlády k financování dopravy ČSSD dlouhodobě kritizuje. Evropské zdroje totiž zcela mylně pojala jako náhradu zdrojů národních. Jedná se o systematické porušování Programového prohlášení vlády, kde je zakotveno zachování výše investic do dopravní infrastruktury. Na příští rok je pro SFDI připraveno 62 mld. korun. To jsou necelé 2/3 rozpočtu roku 2010. Na další dva roky chystá vláda ještě dramatičtější pokles. Mezi lety 2010 a 2014, tedy během vládnutí kabinetu Petra nečase, se plánuje pokles zdrojů na financování dopravy o téměř 50%.

„Ministerstvo dopravy rezignuje na stabilizaci financování dopravní infrastruktury. Navrhované zdroje už totiž nestačí ani na povinné spolufinancování projektů hrazených z EU a je tak zásadním způsobem ohroženo čerpání Operačního programu Doprava. Prakticky se to projeví tak, že bude nutné krátit výdaje na zajišťování provozuschopnosti infrastruktury, a že nebude možné zahájit žádnou novou výstavbu,“ říká stínový ministr dopravy ČSSD Milan Chovanec. Podle něho to znamená naprosté paralyzování systému na další 3 roky. Za tento tristní stav je plně odpovědná vláda Petra Nečase.

V předkládaném materiálu ministerstva dopravy se plánuje podstatné omezení financování dopravních akcí hl. m. Prahy, nemožnost financovat akci D1 Přerov – Lipník a nemožnost zahájit téměř žádnou novou výstavbu dopravní infrastruktury. „Hazardní politika této vlády nás zcela vyděluje od vyspělých západních zemí. Právě tam chápou investice do dopravní infrastruktury jako motor ekonomiky. V našem případě se nejedná jen o pouhé přibrzdění, ale doslova o zastavení a zařazení zpátečky,“ tvrdí Chovanec. Přímé důsledky se projevují již dnes, a to úpadkem řady, nejen stavebních, firem, zvyšující se nezaměstnaností, dalším poklesem výkonu ekonomiky a prohlubující se recesí.

Systémové řešení samozřejmě existuje a sociální demokraté jsou připraveni o něm diskutovat. Celkové prostředky, které doprava každoročně generuje, tedy výnos spotřební daně z minerálních paliv spolu s výběrem mýtného a prodejem dálničních známek, se pohybují kolem 100 miliard korun. Většina těchto peněz by měla směřovat zpět do dopravy. Jsou to národní zdroje, které mají sloužit k opravě rozbitých silnic, výstavbě nových komunikací a také ke kofinancování projektů hrazených z fondů EU. „Tuto elementární rovnici současná vláda nepochopila a zcela záměrně a svévolně ji narušuje. Jakoby neslyší a nevidí. Doprava, jako jeden z ekonomických pilířů, se díky fatální ignoraci Nečasova kabinetu hroutí. Odpovědnost, kterou si dali do znaku, zmizela a již dnes si bohužel zaděláváme na obrovský průšvih,“ doplňuje Chovanec.

Blogy