Pane ministře, teď zbývá pouze podat trestní oznámení

26. února 2011

Již v roce 2008 jsem veřejně kritizoval předražený nákup lehkých obrněných vozidel. A to již v době, kdy ministerstvo obrany uvažovalo o koupi 15 kusů LOV Dingo 2 CZ 4x4 a 15 kusů LOV Iveco M65E 19WM 4x4. MO nakonec zaplatilo firmě MPI Group za vozidla Dingo 499 867 390 Kč a stejnou částku získala i firma Praga Export za vozidla Iveco. Nákup proběhl bez výběrového řízení a průměrná cena jednoho vozidla byla 33,2 miliony korun.

Na základě memoranda mezi ČR a SR o společném nákupu LOV Iveco obešlo ministerstvo obrany výběrové řízení a před koncem roku 2009 uzavřelo smlouvu s firmou Praga Export na dodávku 90 vozidel Iveco. Subdodavatelem se stala i firma Omnipol.Dodávka LOV měla být cenově výhodná právě z důvodu společného nákupu obou armád. Nákupní cena dosáhla 3,6 miliardy Kč a k tomu bylo nutno každé vozidlo, které bude nasazeno v zahraničních misích dodatečně vybavit radiostanicemi, rušícími a navigačními systémy za dalších 300 milionů korun. Takže výsledná cena jednoho kusu vozidla se vyšplhala na 43,3 milionu Kč.

Podle výsledku auditu, který si zadalo MO, je tato zakázka vysoce předražená. Bývalé vedení MO pochybilo v tom, že si cenu neprověřilo. Podle auditu jsou předražené i dodávky náhradních dílů a příslušenství. Současně se ukazuje, že memorandum nebylo naplněno a slovenská armáda si sama nakoupila stejné LOV, ovšem za výrazně nižší pořizovací cenu.

Na základě škrtů v armádním rozpočtu uvažuje současné vedení MO o snížení počtu 90 kusů přibližně na polovinu. Důvodem není pouze problém s vlastním financováním nákupu, ale i odhad budoucí české angažovanosti v Afghánistánu.

Uvedené informace ukazují na nehospodárné nakládání s veřejnými prostředky a na účelové obcházení zákona o veřejných zakázkách. Podle mého názoru nezbývá panu ministrovi A.Vondrovi nic jiného, než podat trestní oznámení a zároveň vyvodit personální odpovědnost všech pracovníků, kteří se na přípravě a průběhu této vojenské akvizice.podíleli.

Blogy