Mladí učitelé ministrovi nevěří

23. listopadu 2010

Zoufalý nedostatek mladých kantorů, který se v poslední době ukazuje jako vážný, téměř existenční problém oblasti školství a jeho potřebné modernizace, má jistě mnoho příčin. Všechny ale vyžadují to, čeho se zatím v tomto oboru opravdu nedostává – tedy koncepční, odpovědné a především odborně vydefinované řešení, dlouhodobou strategii a jasnou reformu úrovně našeho školství. Současný ministr školství Josef Dobeš ovšem místo plnění těchto základních priorit připomíná špatného pokerového hráče, který hází na stůl jednu horší kartu za druhou s tím, že se jeho kredit neustále zmenšuje.

Základní slabinou současného vedení ministerstva školství je to, že se stalo naprosto nedůvěryhodným. Populistické sliby a marketingové věty představitele strany Věci veřejné Dobeše vystřídala deziluze z jejich nenaplnění, špatná manažerská rozhodnutí a neodborná opatření.

Ministr Dobeš sliboval při nástupu do funkce náborový bonus 180 tisíc korun pro nové učitele, dokonce si na tomto populistickém slibu budoval několik týdnů lacinou mediální popularitu a mladí zájemci o obor mu snad na několik dnů i uvěřili. Stačil ale přísný pohled jeho vládního kolegy Miroslava Kalouska, aby ministr Dobeš okamžitě stáhl svůj nápad jako nerozumné plýtvání v době plošných škrtů.

Místo odpovědného čerpání evropských peněz, které školství jako oblast silně podfinancovaná velmi potřebuje, ministr Dobeš zredukoval úředníky v této sekci, která ji měla na starosti, na naprosté minimum. Výsledek? Řada vědeckých projektů je ohrožena, nové se nerozbíhají, jednotlivé školy žijí v dennodenní nejistotě a odborná obec bije na poplach – evropské peníze potřebujeme čerpat, ne je špatnými kroky devalvovat!

Místo maximální snahy o komplexní finanční analýzu oblasti školství a snahy o její řešení ministr Dobeš přichází s nahodilými nápady, které kromě odbornosti postrádají i základní politickou či společenskou podporu. Posledním takovým nápadem bylo „zápisné“ na veřejných vysokých školách. Ze stolu ho jako nesmyslný a nekoncepční návrh shodili až sami rektoři vysokých škol. Ministr Dobeš svůj návrh – kolikátý už za poslední čtyři měsíce – stáhnul zpět. Stejně dopadly jeho nápady na zavedení testů pro mateřské školky či rozpačité výsledky státních maturit.

Jen těchto pár příkladů naznačuje možnou odpověď, proč se nedaří do systému školství přilákat mladé a nadějné kantory, kteří by byli opěrnou páteří pro opravdu razantní změny. Mladí lidé totiž potřebují určitou perspektivu řízení, stabilitu dlouhodobých řešení a především odpovědné kroky k potřebné reformě.

Nic takového jim ale oblast školství pod vedením současného ministra Josefa Dobeše nenabízí.

Blogy