Kam s těmi kamiony?

3. prosince 2010

Současná sněhová kalamita, která v posledních dnech zasáhla Českou republiku, otevřela opět jedno z bolavých míst české dopravy. Dlouhé kolony nepojízdných kamionů blokovaly české dálnice a doprava v zemi tak byla téměř paralyzována. Přitom existuje řešení, které by podobný problém vyřešilo. Jak se k tomu postaví ministerstvo dopravy?

Před několika lety přišlo ministerstvo dopravy s nápadem, že bychom podél tuzemských dálnic vybudovali hustou síť specializovaných parkovišť (truck centra), kde by mohli řidiči kamionů přečkat dobu, kdy jim například příroda nebo zákony neumožňují vyjet na silnice. Realizace takového projektu by pak výrazně napomohla právě například při podobných sněhových kalamitách, kdy by kamiony v podstatě zmizely ze silnic.

Jsem přesvědčen, že pro realizaci podobného projektu by byla i opozice, avšak zcela nám zde v tomto směru chybí stanovisko klíčového hráče, totiž vlády a ministerstva dopravy. Není podmínkou, že by vznik takových parkovišť musel nutně platit pouze stát. Jsem přesvědčen, že v tomto projektu se skrývá mnoho možností pro využití v soukromém sektoru, kdy především restauratéři a hoteliéři by díky truck centrům mohli najít nový způsob podnikání a nový zdroj příjmů.

Osobně jsem zastáncem přístupu, kdy bychom v době hospodářského útlumu měli budovat podobné sítě, které budou více využívány v době, kdy se opět plně rozproudí čilý ekonomický ruch. Pochopitelně, toto je jen jedna z možných variant, jak situaci řešit. Druhou možností je pak větší využití nákladové železniční dopravy tak, jak se o to nyní snaží ministr Vít Bárta. Uvidíme, zda se mu to podaří, ale připomínám, že v této ambici není sám, neboť o podobnou věc se snažila celá řada jeho předchůdců. Jak víme, úspěšní nebyli.

Truck centra vnímám jako jedno z možných řešení. Ostatně, nemuselo by to být ani tak drahé.

Roman Onderka

stínový ministr dopravy za ČSSD

Blogy