Pan ministr, armáda jeho náměstků a poradců plus nějakých 500 zaměstnanců úřadu je zřejmě skupina neschopných hňupů, které musí z bryndy vytáhnout tatínek pana ministra. Šéf rezortu dopravy tvrdí, že nově založená „skupina pro vícepráce“ má vyřešit cosi, co podle něj zanechali na úřadě jeho předchůdci. To je možné, škoda, že pan ministr to začal řešit skoro rok po svém nástupu do funkce, to vypadá jako ztráta nějakých jedenácti měsíců drahocenného času.

Jenže ono to všechno bude spíše taková pohádka „O dobrotivém tatínkovi“ speciálně vymyšlená pro hodně naivní děti.

Pan Alois Dobeš totiž jistě není lidumil, který pro blaho vlasti vykoná mnoho kvalitní práce na resortu svého synka. Pan Dobeš starší totiž mimo jiné již dlouhé roky šéfuje firmě FINANCIAL & TRADE sídlící v pražské Vodičkově ulici. Podle posledního dokumentu, který tato společnost uložila na obchodní rejstřík (je z roku 2006), jde o firmu neskutečně bezvýznamnou, která produkuje tak akorát ztráty. Zajímavé je, že může mít svoje sídlo na adrese, kde je extrémně vysoký nájem. Jenom na okraj – zatajování příslušných listin a jejich nezveřejnění je porušením zákona, bylo by dobré doplnit novější účetní uzávěrky, přece jenom jich chybí už pět.

Zpátky k věci. Pan Dobeš starší se v tomto případě může tvářit jenom jako jednatel – firma FINANCIAL & TRADE totiž patří společnosti FINANCIAL & TRADE S.A. s adresou na Britských Panenských ostrovech. Což je destinace s možná panenskou přírodou, ale především je to přímo ráj. Minimálně daňový. Majitele takové firmy není možné zjistit, předpokládejme ale, že patří rodině Dobešových (komu jinému by asi patřila, že?). Založit a udržovat firmu v daňovém ráji nemá smysl, pokud „daňová optimalizace“ neznamená pořádný přínos do rodinné pokladny. Rodina nemá tuto firmu v daňovém ráji z lidumilných důvodů, aby svým spoluobčanům v České republice poskytli její rodinní příslušníci patřičnou daň z peněz, které vydělají, jako spíše kvůli tomu, aby platili daně co nejnižší, potažmo minimální nebo ještě lépe žádné. Jinými slovy: nikoliv LIDEM, ale hlavně SOBĚ.

Pak ale asi nikomu hlava nebere, jak je pan otec rozpolcený.  Řeklo by se až schizoidní, možná by se měl i léčit.

Na jedné straně nelení a daňově optimalizuje v Karibiku, aby ušetřil nějakou tu kačku vydělanou v potu tváře.

Na straně druhé věnuje hodiny těžké dřiny práci zdarma pro ministerstvo dopravy.

Jak říkám – a teď tu O třech malých prasátkách, pane ministře, té se dá spíše uvěřit.

Ono to ale bude všechno trochu jinak. Rodina Dobešových má tradičně zájmy v oblasti evropských dotací. Dalo by se říci, že alespoň opticky se tím živil a nadále živí pan Dobeš starší – což není problém najít ve veřejných zdrojích.  Jeden syn je nyní ministrem dopravy, tedy rezortu, kterým prochází ročně za několik desítek miliard korun dotací z evropských fondů.  Druhý synek se zaparkoval od letošního ledna na ministerstvu práce a sociálních věcí jako náměstek. Má na starosti mimo jiné programy začleňování – což je zrovna oblast, kde tečou (jaká neuvěřitelná je to ale náhoda!) evropské miliardy. A nyní pan Dobeš starší chodí na synův úřad řešit věci do komise, která má na starosti nastavit správně věci pro čerpání evropských fondů ve stavebnictví.

Je opravdu dobře, když za práci s těmito informacemi, nedostává pan Alois Dobeš deset nebo dvacet tisíc měsíčně. To by asi občany nebo novináře opravdu mohlo popudit.  Protože tím by se mohl pokazit hlavní profit. Pan Dobeš starší se takto dostane k informacím, které mají pro stavební společnosti cenu milionů. To se to pak bude další jeho firmě IED Consulting radit… (A ještě jednou na okraj – není problém zjistit, že na poslední valné hromadě pana otce zastupoval syn – Pavel.)