14. září 2020
Je o mně známo, že dávám přednost osvědčeným postupům a nástrojům před těmi, které vznikají ad hoc a s nimiž nemáme příliš zkušeností. Jsem koneckonců tradiční politik. Od roku 1990 jsme zavedli řadu institucí a zákonů. Snažíme se je vylepšovat, abychom co nejlépe naplňovali smysl politiky, což je služba občanům, a z naší země udělali co nejlepší místo k žití.
Rovněž pro období krizí jsme si vytvořili takové nástroje, které nám pomáhají zmírňovat jejich dopady na společnost. Jsem podporovatel těchto pravidel, protože dokážou udržet ve společnosti stabilitu a také ji dostatečně ochránit.
Veřejnost si pamatuje, že jsem již v únoru letošního roku před blížící se pandemií navrhoval zavedení nouzového stavu a aktivování Ústředního krizového štábu (ÚKŠ). Nikoliv kvůli naplnění osobních ambicí či zvyšování volebních preferencí, z čehož mne někteří političtí konkurenti obviňují. Proti byl pan premiér i ministr zdravotnictví. Trvalo víc než čtrnáct dnů, než byl krizový štáb zřízen. Nestandardně byl do jeho čela postaven Roman Prymula, tehdy náměstek ministra zdravotnictví.
Já jsem pana Prymulu vystřídal až 30. března. Až tehdy byla naplněna původní pravidla zřizování ÚKŠ. Nemělo smysl se s premiérem přít, byli jsme v krizi a pro mne bylo důležité, abychom ji společně vyřešili. Od toho tu politici jsou.
Během léta jsem několikrát upozorňoval, že by bylo dobré ÚKŠ opět aktivovat. Například v druhé polovině července, kdy jsem řekl, že situace je v ČR alarmující. Ministr zdravotnictví odpověděl, že „není třeba strašit občany“. Kam nás vede zlehčování situace, vidíme dnes. Místo ÚKŠ se premiér rozhodl pro jinou platformu a inicioval vznik Rady vlády pro zdravotní rizika. Stojí v jejím čele a za všechna následující opatření přijal politickou odpovědnost, což sám potvrdil v rozhovoru pro Právo (22. 8.).
Opětovně říkám, že nemá smysl, abychom se ve vládě či v parlamentu v tak těžkých chvílích přeli. V čele vlády je premiér, který ji jednak řídí, jednak nese největší politickou odpovědnost. Já ale trvám na tom, že mnohem vhodnější nástroj v době krize než zmíněná Rada je ÚKŠ.
Není to jen instituce pro distribuci ochranných pomůcek, jak si někdo myslí. Po ÚKŠ volají také hejtmani, kteří přímo v terénu vidí, jaká je skutečná situace a co je třeba dělat. ÚKŠ je ideální platforma pro výměnu informací, řízení rozhodujících složek státu a jejich koordinaci.
Mimořádně důležité je to, že ÚKŠ dokáže zajistit strategickou komunikaci státu. A zřízení ÚKŠ podle mne může mít i symbolický význam, veřejnost zpozorní a začne si více uvědomovat závažnost celého problému.
Vzpomeneme-li si na jaro, jak z bezpečnostního hlediska pomohlo zřízení ÚKŠ v boji proti pandemii, musíme uznat, že zde máme naprosto osvědčený nástroj. Jsem stoprocentně pro jeho aktivaci. Ne z marketingových, politických, ale z bezpečnostních důvodů. Chceme-li co nejlépe ochránit společnost a předcházet možným rizikům, k nimž patří nejen zhoršení zdravotnické, ale i ekonomické situace, používejme nástroje, které se v minulosti tak dobře osvědčily.
Zdroj: Právo, 14. 9. 2020
Mnohé lidi můžete po určitou dobu klamat, ale nikdo nemůže trvale klamat všechny! Abraham Lincoln