Dost drahý a ještě pomalý

21. srpna 2012

Registr vozidel funguje o třetinu nebo o polovinu pomaleji než ten minulý. Ani po více než měsíci kolapsů, hororů a ostudy tento systém, za který stát zaplatil několik desítek milionů korun, nefunguje ani tak, jako fungoval jeho předchůdce.

Jako jeho předchůdce z hlubokých devadesátých let, měli bychom dodat.

Když bychom si to shrnuli prostřednictvím toho, co za poslední tři dny napsaly o novém systému noviny a odvysílaly televize. Informace z Ostravy: dvě třetiny výkonnosti starého systému, ruční dopisování mnoha dat, špatná kompatibilita s jinými databázemi. Prostějov: funguje, ale pomaleji, než systém starý. Řada věcí se musí dopisovat ručně. Karlovy Vary: Systém je pomalý, data se dopisují ručně, někdy i několikrát, protože při tisku dokladu je systém znovu vynechá. Lidé tráví u přepážek místo deseti nebo patnácti minut více než půl hodiny. Pardubice: doba vyřizování jednoho úkonu je zhruba dvojnásobná oproti starému systému. Kladno: za dobu nefunčního a poté velmi pomalého registru se nahromadily tisíce nevyřízených úkonů, to bylo nutné řešit prodloužením pracovní doby úředníků a přesčasy. I nyní běží registr o polovinu pomaleji než ten starý. A tak dále.  V podstatě to stejné z celé země.

Pravděpodobně pan premiér Petr Nečas předpokládá, že když něco funguje opravdu podstatně a měřitelně hůře, než to fungovalo dříve, je všechno v pořádku. Ministra Pavla Dobeše ponechal ve funkci. Čímž zdá se, nastavil novou laťku pro hodnocení práce své a svých ministrů. Zhoršení stavu o padesát procent je v normě - asi vzhledem ke schopnostem premiéra a jeho ministrů jde ještě pořád o kvalitní výsledek. Mohlo by to být horší, daleko horší.

Co by museli udělat ostatní ministři k tomu, aby se vyrovnali Pavlu Dobešovi? Většina z nich naštěstí nemá takové možnosti a miliardy, jako pan Dobeš na dopravě, takže nemohou napáchat tolik škod. Ale dobře našlápnuto má ministr financí Miroslav Kalousek. Zvyšuje usilovně daň z přidané hodnoty, pokud bude pokračovat jako dosud, podaří se mu snížit dost podstatně její výběr. Že by až na polovinu, to by byl opravdu neuvěřitelný výkon, ale nějaké to procento to bude.

Měli bychom si zopakovat, co je opravdovým problémem centrálního registru vozidel a jeho nového počítačového systému.

Za prvé: Věc byla plně v kompetenci ministra dopravy. Tento ministr nastoupil zhruba v polovině roku 2011, měl tedy rok na přípravu registru. Tedy času bylo dost.

Za druhé: Ministr dopravy rozhodl o tom, že registr bude spuštěn na počátku července. Ministerstvo vnitra nabízelo, že bude starý systém ještě provozovat, aby byl čas na odzkoušení nového. Ale ministr dopravy rozhodl o spuštění nové aplikace. Zjevně bez pořádných zátěžových testů a možná bez jakýchkoliv testů.

Za třetí: Stížnosti na servery policie a podobně jsou výmluvy. Pokud by byl systém Centrálního registru vozidel odzkoušený, pak by byl tento nesoulad zjištěn a napraven včas. Zjistit, že sítě, ze kterých beru klíčová data, si nerozumí s mou aplikací – to není chyba těch cizích sítí, ale to je chyba mé aplikace a toho, že jsem ji neodzkoušel.

Za čtvrté: Nový systém nebere automaticky data z řady zdrojů, ale tato data se musí dopisovat ručně. To je popření počítačového věku a naprosto neuvěřitelná situace. Jak poznamenala v rozhlase jedna paní z Pardubic: „Mně to přijde jako návrat do dob totality.“Zlatá slova, tesat do kamene.

Takže za několik desítek milionů korun nakoupil pan ministr dopravy supermoderní aplikaci, která pracuje pomaleji než její skoro dvacet let stará předchůdkyně. Tato aplikace také nenechá úředníky zapomenout, jak se píše na počítači – mnoho dat totiž musí do programu vypisovat ručně, i když jsou tyto údaje někde k dispozici. Jenže nový registr je neumí použít. Koupil také aplikaci vtipnou – i nyní, kdy již údajně funguje, hraje s úředníky zábavnou hru na schovávanou. Když pracovníci u přepážek dopíšou do formulářů informace, které počítače odmítají ze záhybů své paměti vydat, při tisku například technického průkazu se tato data neobjeví. Smíchu propadají především občané. Pro ně je zvláště veselé, že si pobudou na úřadu hodinku nebo dvě.

Takže vlastně panu ministrovi Dobešovi vděčíme za naši stále lepší a optimističtější náladu.

Blogy