Language

On-line chat

Ve středu 27. července 2011 odpovídala na Vaše dotazy v online chatu místopředsedkyně ČSSD a odborná mluvčí pro oblast korupce Marie Benešová.

Dne 27.7.2011 bude odpovídat na vaše dotazy

Marie Benešová

Děkuji Vám za položené dotazy. Hezký den, Marie Benešová

Chat

  • Dotaz: Jarmila Horáková | 27. 07. 2011 | 07:57
    Dobrý den, paní Benešová. Co považujete za klíčový bod vaší strategie v boji proti korupci? A proč jste s něčím podobnými nepřišli už mnohem dřív, vždyť jste také byli u vlády??? Děkuji, Jarka
    • Odpověď: | 27. 07. 2011 | 11:11
       Není pravda, že jsme v minulosti nepřišli s protikorupčním programem. Ten byl naformulován nejen, když jsme byli u vlády, ale i nyní v opozici. Například v Oranžové knize. A pokud jde o vlády ČSSD, já sama pamatuji, že premiéři Miloš Zeman, Špidla se na toto téma soustřeďovali a dávali mu prioritu. Za klíčový bod strategie považuji překonat nechutenství ze strany orgánů činných v trestním řízení, které nevěří, že takovýto program bude uveden v život. A mají své negativní zkušenosti.
  • Dotaz: Karel Hanák | 27. 07. 2011 | 08:01
    Jak vnímáte jednoho z vaši nástupců na nejvyším státním zastuputelství Zemana? Například v souvislosti k odvoláním Rampuly lze dokázat, že jeho argumenty byly nepravdivé a díky médiím i zmanipulované, viz mezinárodní smlouva, kteoru měl Rampula podepsat. No a tak je sice pryč, což chtěl kde kdo, ale na základě naprosto obecných odůvodnění, což může ve výsledku zapříčinit, že soud jeho odvolání zruší, stejně jako to už v minulosti udělal.
    • Odpověď: | 27. 07. 2011 | 11:16
       Pana Zemana jsem sama vybírala do Eurojustu. Je vzdělaný, jazykově vybavený a v Eurojustu byl jedním z nejlepších pracovníků. To mne bylo řečeno osobně šéfem Eurojustu. Má tedy všechny předpoklady a i mezinárodní zkušenosti, aby tento úřad vedl. Jako nový šéf NSZ má právo si vybrat spolupracovníky a takovými spolupracovníky jsou nepochybně i vrchní státní zástupci. Pokud nemá důvěru k panu Rampulovi, spolupráce s ním nemůže být funkční. Neznám důvody, které formuloval ve svém návrhu na jeho odvolání a proto se k nim nemohu vyjadřovat. Pokud vím, mělo jich být přes 60 a pochybuji, že toto kvantum samo o sobě nedává podklad pro formulování chyb v práci pana Rampuly. Já sama považuji za nejvíc alarmující důvod postup VSZ v kauze České pivo, kdy přímo zasahoval do práce dozorové státní zástupkyně tím, že ji okamžitě bez znalosti spisu po vyhlášení rozsudku nutil, aby nepodala odvolání. Těžko říci, jestli jeho žaloba bude úspěšná, ale pokud bychom se báli takovýchto žalob, pak budou justiční činovníci neodvolatelní. A zablokuje to chod justice.
  • Dotaz: Martin Tomek | 27. 07. 2011 | 08:04
    Kdo nahradí podle vás Vlastimila Rampulu na VSZ v Praze? Spekuluje se o tom, že Pospíšil, naprosto v rozporu se svými pravomocemi, nabízí tento post některým lidem. Tak kde to jsme? Zasaďte se o odvolání Pospíšila!
    • Odpověď: | 27. 07. 2011 | 11:18
       Dobrý den, postoj ČSSD v této věci formuloval již stínový ministr spravedlnosti pan Dienstbier, který volá po prošetření skutečnosti okolností nabízení tohoto postu ze strany ministra Pospíšila. Já sama se k tomuto volání připojuji. Samozřejmě je otázka politické síly, zda donutíme vládní koalici k odvolání svého ministra. V tom jsem skeptická.
  • Dotaz: Nikola | 27. 07. 2011 | 08:07
    Paní Benešová, opravdu si myslíte, že tady s tou korupcí ještě něco uděláte?? Já jsem docela věřila této vládě, protože byla silná, ale teď už nevěřím nikomu. Prostě je to tady tak zakořeněné a politici se nebudou chtít vzdát svých černých příjmů, že dost pochybuji, že něco dokážete. Pardon.
    • Odpověď: | 27. 07. 2011 | 11:21
       Máte pravdu. Problém korupce v ČR dostal sofistikovanou dimenzi a bude nesmírně těžké s tím něco udělat. A navíc, jak jsme byli upozorněni ze strany odborné veřejnosti na pondělní panelové diskusi k tomuto tématu, například ze strany doc. doktora Pavola Friče z FSV UK, korupce má v ČR v současné době systémový charakter a na boj s ní je nutné nasadit systémové prostředky. Nelze použít prostředky boje s individuální korupcí.
  • Dotaz: Hana Slováková | 27. 07. 2011 | 08:10
    Dobrý den, chci se vás zeptat, zda jste se někdy setkala s tím, že by vám někdo nabízel úplatek a jak jste se u toho zachovala? Věřím, že v pozici, jakou jste zastávala, za vámi asi chodil kde kdo. Co je podle vás nejúčinnější nástroj proti korupcí? Hezký den, Hana Slováková
    • Odpověď: | 27. 07. 2011 | 11:22
       Nikdy jsem se nesetkala se situací, že by mi někdo nabízel úplatek. Zřejmě si netroufli. Pokud bych byla takové situaci vystavena, napsala bych o tom úřední záznam a věc by se standardní cestou řešila.
  • Dotaz: Alena | 27. 07. 2011 | 08:12
    Jakou roli hraje vrchní státní zástupce v Praze? Co je na něm tak zajímavého, že se o něm pořád musí někde mluvit? Považujete jeho odvolání za korektní?
    • Odpověď: | 27. 07. 2011 | 11:26
       Vrchní státní zástupce v Praze sám o sobě nehraje žádnou primární roli. Může to být i loutka v rukou jiných, kteří tahají za nitky a drží kauzy pod pokličkou. Práce na VSZ je práce týmová, které dává náboj vrchní státní zástupce a jeho náměstci. Pokud jsou v rukou někoho jiného, tak práce může být směrována nepatřičným směrem. Je otázka dalšího rozkrytí, kdo byl duchovním otcem těch nábojů, které směřovaly k finálnímu efektu, že se VSZ začalo nazývat \"Vrchním státním zametačstvím v Praze\".
  • Dotaz: Karel Hápe | 27. 07. 2011 | 08:37
    Dobrý den paní Benešová, v případě, že by ČSSD vyhrála volby, mněla palamentní většinu a sestavila vládu. Jaké rezorty a úřady jsou podle Vás klíčové pro systémový boj s korupcí, a jaké by jste pro plnění vašeho programu požadovali-potřebovali? Jaký je tedy Váš recept pro boj s korupcí v praxi? Kde všude má chobotnice hlavy a chapadla, jak se jich zbavíte?

    VV chtěly vnitro, MMR a dopravu, sic úřady dostaly, nic zásadního, co se týče systémových změn neudělaly, a to úplně opomíjím nápad s úřadem \"protikorupčního cara Johna\" a předsedkyní legislativní rady vlády Paek, která má také prý bojovat s korupcí. Byť si nedokážu představit jak...
    Děkuji za odpověď Karel.
    • Odpověď: | 27. 07. 2011 | 11:38
       Korupce se vyskytuje ve všech resortech. Pokud by ČSSD vyhrála volby, tak to bude předmětem dalšího vyjednávání a těžko říct, o jaké resorty by měla zájem. Resorty, které jsou přímo spojeny s bojem proti korupci jsou ministerstova vnitra a spravedlnosti, kde se vytváří ztěžejní protikorupční strategie.
  • Dotaz: HelmutX | 27. 07. 2011 | 08:46
    Zdravím paní Benešová,
    víte, já těm plkům o boji proti korupci příliš nevěřím. Je to tak trochu jako s bohem, o něm taky kde kdo mluví, ale nikdo ho nikdy neviděl. Korupce se vymítit nedá, ta je totiž v lidech. Navíc, někteří lidé požívají jistého druhu trestně právní nesmrtelnosti, myslím poslaneckou imunitu. Co Vy, na zásadní dilema, stranický kolega se ocitne v úzkých, vydat nevydat? HelmutX
    • Odpověď: | 27. 07. 2011 | 11:41
       Máte pravdu, hlavním problémem je, že veřejnost už nemá důvěru v silácké řeči na téma boje s korupcí. Toto téma se stalo zdevalvovaným a proto tvrdím, že největší problém bude překonat nedůvěru veřejnosti a hlavně příslušných orgánů, které jsou k tomu kompetentní, aby se korupcí zabývaly. Největší problém bude vzbudit znovu nadšení a elén se do takovéto práce pustit. Je pravda, že korupce se nedá vymýtit a dá se držet v přijatelných mezích. A to je také úloha slušného státu. Pokud jde o imunitu, já sama zastávám názor, že je možné ji okleštit na minimum, ale to je otázka diskuse v politických stranách a politické síly na prosazení takového názoru.
  • Dotaz: Karel Housk | 27. 07. 2011 | 08:51
    Dobrý den.
    Zajímá má mě, co říkáte dosavadní snaze vládní koalice o boj s korupcí? Skoro každý den čtu, že na někoho zase něco prasklo. Je to normální??
    • Odpověď: | 27. 07. 2011 | 11:43
       Není to normální, to máte pravdu. Boj s korupcí se v současnosti v ČR předstírá a skutečné korupční kauzy se neřeší. Jsou zametány pod koberec a namísto korupčníků se vyšetřují osoby, které na korupci poukázaly. Některé z nich jsou i kriminalizovány. Takže boj s korupcí současné vlády je doveden do absurdity.
  • Dotaz: Eliška Hudečková | 27. 07. 2011 | 08:54
    Paní Benešová, co opravdu věříte, že z toho, co jste v pondělí představili, dokáže ČSSD prosadit? Co je klíčové?
    • Odpověď: | 27. 07. 2011 | 11:44
       Kdybychom neměli v životě víru, nemohli bychom podnikat změny. A změny jsou život. Nebude to jednoduché, to co jsme představili prosadit, jsem si toho vědoma. Určitě budeme narážet na odpor i ve vlastních řadách. Věřím však, že se najde dost slušných lidí, kteří převáží v tomto souboji.
  • Dotaz: David | 27. 07. 2011 | 08:56
    Jak můžete vůbec mluvit o boji s korupcí, když máte sami u sebe typy jako je Palas, Poche, Hulinksý a Svoboda? Co s nimi?
    • Odpověď: | 27. 07. 2011 | 11:46
       Nevím, co konkrétně tito 4 jmenovaní měli provést, v tom jste málo konkrétní, ale obecně lze říci, že v boji s korupcí je nutné uvést do praxe zásadu padni, komu padni. Pokud je nějaké podezření toto nechat prověřit, do vyšetřování nezasahovat a výsledek respektovat.
  • Dotaz: Bára | 27. 07. 2011 | 08:59
    Paní Benešová, jak trávíte léto? Máte také pracovní prázdniny?

    Děkuji.
    • Odpověď: | 27. 07. 2011 | 11:47
       Léto trávím pracovně. Advokát si vybírá dovolenou podle toho, kdy mu to práce umožní, a to se mi letos nepovedlo. Těším se na týdenní pobyt u moře v září, který mám zaplacený a doufám, že bude zrealizován.
  • Dotaz: Vašek | 27. 07. 2011 | 09:01
    Četl jsem, že Karolína Peake pochválila návhry ČSSD a že vlastně kopírují návrhy Věcí veřejných. To mi teda přijde jako velká drzost, zvlášť od téhle strany!! Co říkáte na působení VV a jejich \"protikorupční\" tažení? Mají ještě vůůbec v politice co dělat? Podle mě teda rozhodně ně!
    • Odpověď: | 27. 07. 2011 | 11:50
       V každé straně jsou lidé slušní i neslušní. Věci veřejné měly, pravda, hodně problémů, které je nyní dostihují co do dopadů, ale věřím, že i zde se najde několik poctivých lidí, kteří se za to, co se stalo, stydí. Pokud jde o návrhy protikorupčního rázu, každá strana má obdobné návrhy. To je normální. Recept na boj s korupcí vymýšlí všechny strany, takže se vlastně prolínáme v některých bodech. Některé návrhy jsou starší a některé reagují na nové sofistikované prvky spojené s korupcí současné doby.
  • Dotaz: Karel D. | 27. 07. 2011 | 09:03
    Paní Benešeová, jak hodnotíte útoky ze strany Petra Dimuna na tom webu vasevec? Je to docela nechutný.
    • Odpověď: | 27. 07. 2011 | 11:50
       Věc budu řešit na půdě vnitrostranické. Tyto štvavé články nekomentuji a svou úrovní mne nestojí za reakci. Jsou to projevy nenávisti a ubohosti.
  • Dotaz: Jan Svoboda, Plzeň | 27. 07. 2011 | 09:44
    Zajímalo by mne, jaké jsou vazby představitelů ČSSD (jihočeského hejtmana Zimoly a plzeňského krajského radního Smutného) na modré kmotry jako Roman Jurečko a Pavel Dlouhý při jejich snahách zničit Národní park Šumava a udělat něj lunapark pro developery?
    • Odpověď: | 27. 07. 2011 | 11:52
       Pokud máte nějaké poznatky, zeptejte se přímo jmenovaného hejtmana a radního. Já Vám na to těžko odpovím. Váš dotaz mohu pouze předat.
  • Dotaz: Jakub Malík | 27. 07. 2011 | 11:49
    Dobrý den

    Nechci vypadat jako naivní člověk. Ale mám dotaz, který se týka vztupu do politiky.
    Je my sice teprv 17 let, ale už od utleho věku toužim něco dokázat a jsem plně odhodlaný vzdát se všeho, abych pomáhal nejen naší zemi, ale celemu světu. Nevim jestli je to výchovou nebo mým přesvědčení. co jste udělala vy aby ste se dostala tam kde jste ? Děkuji . Jinak plně sympatizuji se stranou čssd, protože její nazory jsou odpovědné a plně spravedlivé, ke všem občanum.
    • Odpověď: | 27. 07. 2011 | 11:54
       Pokud máte zájem vstoupit do politiky, tak Vám nic nebrání. Ostatní už je ve Vašem nadšení a odvedené práci. Pokud chcete vstoupit do ČSSD, na webu CSSD.cz místních sdružení, která můžete kontaktovat a dozvíte se, jak postupovat.

Články a názory

Přehled všech článků

Blogy

Přehled všech blogů