Vládní koalice hraje vabank

27.06.2012 Ve stručnosti si dovolím několik argumentů, které ukazují na nutnost akvizici došetřit. Za prvé, M. Kalousek má pravdu, že náčelník generálního štábu Vl.Picek nakonec souhlasil s nákupem C-295M, protože, jak nákup zdůvodnil, CASA jednoznačně nahradí vyřazované a fyzicky zastaralé letouny An-26. S tím souhlasím i já, že nové letouny jsou lepší než ty staré.

Nemohu si odpustit, ale v kauze vydání či nevydání místopředsedkyně sněmovny Vlasty Parkanové hraje vládní koalice divnou hru. Ministr financí M.Kalousek, místopředseda to TOP 09, se všemožně snaží přesvědčit veřejnost, že náš stát má nakročeno k policejnímu státu a obviňuje policii a tím i dozorujícího státního zástupce z „politické“ hry. Osobně jsem přesvědčen, že jeho snahou je zastavit vyšetřování kauzy nákupu letounů C-295 M, stůj co stůj. A neváhá utrácet peníze daňových poplatníků za zpracování právních analýz, které mají ovlivnit poslaneckou sněmovnu ve prospěch exministryně obrany.

Podobně postupuje vícepremiérka K.Peake, která si nechala vypracovat posudek od Legislativní rady vlády. A korunu všemu nasadil premiér P.Nečas, který se nejenže nezastal orgánů činných v trestním řízení, ale naopak bez obalu pohrozil Policii ČR.

Přesto či právě proto by měla být paní poslankyně Parkanová vydána a měla by se hájit u soudu. Protože právě předkládané argumenty a právní analýzy jí mohou pomoci se obhájit.

Nicméně nákup transportních letounů CASA je od samého počátku netransparentní a podle NKÚ i nezávislého znaleckého ocenění předražený. A to přesto, že se nám pan ministr Kalousek snaží namluvit opak. Bez konečného vyšetření a rozhodnutí nezávislého soudu se totiž nikdy nedobereme k pravdě a celá kauza bude opět smetena pod koberec.

Ve stručnosti si dovolím několik argumentů, které ukazují na nutnost akvizici došetřit.

Za prvé, M. Kalousek má pravdu, že náčelník generálního štábu Vl.Picek nakonec souhlasil s nákupem C-295M, protože, jak nákup zdůvodnil, CASA jednoznačně nahradí vyřazované a fyzicky zastaralé letouny An-26. S tím souhlasím i já, že nové letouny jsou lepší než ty staré.

Nicméně pan ministr zamlčel, že tentýž generál opakovaně upozorňoval, že C-295M neodpovídají technické specifikaci Vzdušných sil Armády ČR. A že byl nakonec přesvědčen vedením ministerstva obrany, je věcí orgánů činných v trestním řízení, aby zjistili proč.

Za druhé, problematickým se jeví samotné Memorandum o porozumění, podepsané v dubnu 2008 mezi MO a firmou EADS, jehož podstatou byla zprvu pouze směna pěti nepotřebných L-159 za jeden C-295M s možnou opcí na další dva letouny CASA. Proti tomuto memorandu podala konkurence stížnost k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Ten sice rozhodl o zastavení šetření, i když MO se nevypořádalo s námitkami firmy Alenia. Problematické bylo i rozpočtové opatření schválené vládou po podání návrhu na přezkum úkonů zadavatele.

Za třetí, je otázkou proč nebyl nákup organizován přímo mezi vládou ČR a společností EADS a proč se akvizice prováděla přes prostředníka, firmu Omnipol.A že základní smlouva neobsahovala servisní podporu a dodávky náhradních dílů svědčí buď o neschopnosti úředníků MO nebo o předem připravený kalkul. Pochybuji, že má pravdu pan Kalousek, který tvrdí, že tehdejší vláda si byla vědoma, že letouny nemají zajištěný servis.

Za čtvrté, to že není se zakázkou vše v pořádku řešila i Evropská komise, která dala ČR k evropskému soudu. EK sice nakonec po dlouhých jednáních žalobu stáhla, ale ostuda z netransparentního nákupu zůstala. Tak jako zůstala ostuda z nenasazení letounu CASA v misi ISAF,a to z důvodu vážných závad a zkušebních problémů letounu.

Za páté, souhlasím s právním názorem, že zákon o majetku ČR obecně neukládá povinnost zpracovat ocenění. Ale na rozdíl od náměstka Legislativní rady vlády jsem přesvědčen, že nákup letounů C-295M byl proveden v režimu jednacího řízení bez uveřejnění. A tady zákon jasně vymezuje, že cenu lze sjednat do výše rovnající se ocenění. MO má k dispozici marketingovou studii i ocenění nákupu, které si samo připravilo. Nicméně stále platí, že fyzické osoby, které z titulu svých funkcí činí právní a jiné úkony týkající se majetku, jsou povinny provádět tuto činnost s odbornou péčí. Osoba ve funkci, v tomto případě i paní exministryně, musí být schopna dokázat,že cena uvedená ve smlouvě nepřesáhla zákonem stanovenou cenu. A takovým důkazem je právě ocenění, které pan ministr Kalousek neustále zpochybňuje a tvrdí, že jej paní Parkanová nepotřebovala.

Podle mého názoru platí, že potrefená husa zakejhala, a že kauza nákupu letounů CASA směřuje do řad vládní koalice. Proto se její členové snaží hrát vabank a stíhání poslankyně Vl.Parkanové zastavit za každou cenu. Pouze je nutno se ptát, proč předkládané argumenty členů vlády zaznívají v diskusi o vydání paní místopředsedkyně sněmovny, když by se měly jimi zabývat orgány činné v trestním řízení a justice. To již vláda zapomněla, že se stavěla do role vlády proti korupční? Nebo snad pro ni neplatí, padni komu padni?

 

 

 

 

Profil autora
male-antonin_seda.jpg
Ing. Antonín Seďa
Blogy autora Antonín Seďa
  • Netransparentnost, nekoncepčnost, stále stejná písnička (přečteno 33×)

    Kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu čtyř programů, souvisejících s nemovitou infrastrukturou Ministerstva obrany a její příspěvkové organizace Armádní servisní v projektech z letech 2010 až 2013, ukázala na nekoncepčnost a netransparentnost v resortu, který na jedné straně neustále naříká na nedostatek finančních prostředků, na straně druhé neumí systémově vyřešit nehospodárné nakládání se svěřenými finančními prostředky.

  • Antiklerikalismus a klerikalismus (přečteno 57×)

    Pocházím z regionu, kde je zastoupení věřících občanů největší v celé zemi. Prakticky lze říci, že katolická církev a z ní vzešlý klerikalismus tam má své kořeny. A také se není čemu divit, že v tomto regionu je nejaktivnější právě politická strana KDU-ČSL, která se o věřící spoluobčany a o katolickou církev opírá. Z tohoto pohledu je logické, že Lidovci obhajují církevní restituce, i když pro ně v poslanecké sněmovně nehlasovali.

  • Politika win win (přečteno 44×)

    Vládní přetahovaná o evropského komisaře spíše připomíná lehkou taškařici, ovšem pokud by tato nominace nebyla tak důležitá. Hnutí ANO 2011 po první nominaci Pavla Teličky navrhlo ministryni Věru Jourovou.

  • Proč se stává minimální mzda politickým tématem (přečteno 26×)

    Současná vláda se ve svém programovém prohlášení zavázala ke zvyšování minimální mzdy. A to každoročně po projednání se sociálními partnery tak, aby zajišťovala důstojný život zaměstnanců nezávislý na sociálních dávkách.

  • Nepolitik Babiš, politik Babiš, populista Babiš (přečteno 71×)

    Nejen politik, ale snad každý občan v naší zemi musí být překvapen neustálými názorovými přemety místopředsedy vlády Andreje Babiše. Vzpomínám si na sliby, kterými častoval před parlamentními volbami voliče České republiky, že zatočí s nehospodárností a s korupcí, že sníží zadlužení země a že napraví chyby všech předchozích politiků a politických vlád. Ještě po volbách zdůrazňoval, že jde do politiky jako nepolitik, který chce pracovat pro občany a že kdyby nebylo ANO 2011, tak by se zvedaly daně, což on nepřipustí.

Názory a komentáře autora Antonín Seďa
  • Důležitá je parlamentní kontrola realizace zákona č.428/2012 Sb.

    Mohlo by se zdát, že církevní restituce již neleží sociálním demokratům na srdci, a že neusilují o úpravu podmínek zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi.

  • Co trápí sociální demokracii

    Odpověď na tuto zdánlivě jednoduchou otázku souvisí se stavem české společnosti. V ní panuje velká nedůvěra vůči politickým stranám a nechuť jakkoli se v nich angažovat.

  • Branné zákony měly být od samého počátku projednávány společně

    Zvolená metoda per partes k projednávání branných zákonů je od samého počátku chybná. A to dokonce původně hodlalo ministerstvo obrany některé z těchto zákonů projednat ve zkráceném procesu podle §90 (2) Jednacího řádu Poslanecké sněmovny PČR. Základním problémem je totiž nutnost provázanosti jednotlivých zákonů, které vznikly na základě schválených koncepcí. A právě provázanost jednotlivých zákonů je tím kruciálním problémem, protože odhalí skutečné cíle předkládaných novel a jejich finanční náročnost. Poukazovat na skutečnost, že jak koncepce, tak některé zákony byly již projednány v příslušném výboru je liché, zejména z důvodu nové politické reprezentace a jejich programových priorit.

  • Společná obranná politika se nesmí smrsknout na euroarmádu

    Skončený summit Evropské unie v Bruselu, který měl řešit společnou obrannou politiku, ukázal na konkrétní rozdíly v přístupu jednotlivých zemí. Tlak na zavedení armády EU není tím pravým ořechovým pro Brity, ale ani pro Francouze. Velká Británie tradičně podporuje národní armádu a transatlantickou spolupráci, Francie lpí na národních zájmech a Německo nehodlá pouze financovat vojenské zásahy evropských jednotek. Osobně jsem přesvědčen, že je nutno nalézt kompromisní, ale funkční řešení, které by sice zvýšilo vojenskou kooperaci evropských zemí, ale zároveň by zachovalo identitu národní armády.

  • Problémy koaličního vládnutí

    Každá politická strana má svůj politický program, který je založen na ideálech, myšlenkách a vizích o budoucí společnosti. Tento základní politický program doznává v průběhu času změn, které reflektují aktuální problémy země. Politická strana má své členy, kteří ji reprezentují navenek a má kandidáty, kteří ve volbách usilují o důvěru voličů, aby mohli program realizovat v praxi. A pak je věcí občanů, koho si a do jaké funkce zvolí jako svého zástupce. Protože politika je věcí veřejnou a volič rozhoduje o tom, komu dá svoji důvěru.

Podobná témata
  • Důležitá je parlamentní kontrola realizace zákona č.428/2012 Sb.

    Mohlo by se zdát, že církevní restituce již neleží sociálním demokratům na srdci, a že neusilují o úpravu podmínek zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi.

  • Netransparentnost, nekoncepčnost, stále stejná písnička

    Kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu čtyř programů, souvisejících s nemovitou infrastrukturou Ministerstva obrany a její příspěvkové organizace Armádní servisní v projektech z letech 2010 až 2013, ukázala na nekoncepčnost a netransparentnost v resortu, který na jedné straně neustále naříká na nedostatek finančních prostředků, na straně druhé neumí systémově vyřešit nehospodárné nakládání se svěřenými finančními prostředky.

  • Antiklerikalismus a klerikalismus

    Pocházím z regionu, kde je zastoupení věřících občanů největší v celé zemi. Prakticky lze říci, že katolická církev a z ní vzešlý klerikalismus tam má své kořeny. A také se není čemu divit, že v tomto regionu je nejaktivnější právě politická strana KDU-ČSL, která se o věřící spoluobčany a o katolickou církev opírá. Z tohoto pohledu je logické, že Lidovci obhajují církevní restituce, i když pro ně v poslanecké sněmovně nehlasovali.

  • Politika win win

    Vládní přetahovaná o evropského komisaře spíše připomíná lehkou taškařici, ovšem pokud by tato nominace nebyla tak důležitá. Hnutí ANO 2011 po první nominaci Pavla Teličky navrhlo ministryni Věru Jourovou.

  • Co trápí sociální demokracii

    Odpověď na tuto zdánlivě jednoduchou otázku souvisí se stavem české společnosti. V ní panuje velká nedůvěra vůči politickým stranám a nechuť jakkoli se v nich angažovat.

Aktuality

Archiv novinek

Blogy

Přehled všech blogů

Články a názory

Přehled všech článků

Language