Vládní koalice hraje vabank

27.06.2012 Ve stručnosti si dovolím několik argumentů, které ukazují na nutnost akvizici došetřit. Za prvé, M. Kalousek má pravdu, že náčelník generálního štábu Vl.Picek nakonec souhlasil s nákupem C-295M, protože, jak nákup zdůvodnil, CASA jednoznačně nahradí vyřazované a fyzicky zastaralé letouny An-26. S tím souhlasím i já, že nové letouny jsou lepší než ty staré.

Nemohu si odpustit, ale v kauze vydání či nevydání místopředsedkyně sněmovny Vlasty Parkanové hraje vládní koalice divnou hru. Ministr financí M.Kalousek, místopředseda to TOP 09, se všemožně snaží přesvědčit veřejnost, že náš stát má nakročeno k policejnímu státu a obviňuje policii a tím i dozorujícího státního zástupce z „politické“ hry. Osobně jsem přesvědčen, že jeho snahou je zastavit vyšetřování kauzy nákupu letounů C-295 M, stůj co stůj. A neváhá utrácet peníze daňových poplatníků za zpracování právních analýz, které mají ovlivnit poslaneckou sněmovnu ve prospěch exministryně obrany.

Podobně postupuje vícepremiérka K.Peake, která si nechala vypracovat posudek od Legislativní rady vlády. A korunu všemu nasadil premiér P.Nečas, který se nejenže nezastal orgánů činných v trestním řízení, ale naopak bez obalu pohrozil Policii ČR.

Přesto či právě proto by měla být paní poslankyně Parkanová vydána a měla by se hájit u soudu. Protože právě předkládané argumenty a právní analýzy jí mohou pomoci se obhájit.

Nicméně nákup transportních letounů CASA je od samého počátku netransparentní a podle NKÚ i nezávislého znaleckého ocenění předražený. A to přesto, že se nám pan ministr Kalousek snaží namluvit opak. Bez konečného vyšetření a rozhodnutí nezávislého soudu se totiž nikdy nedobereme k pravdě a celá kauza bude opět smetena pod koberec.

Ve stručnosti si dovolím několik argumentů, které ukazují na nutnost akvizici došetřit.

Za prvé, M. Kalousek má pravdu, že náčelník generálního štábu Vl.Picek nakonec souhlasil s nákupem C-295M, protože, jak nákup zdůvodnil, CASA jednoznačně nahradí vyřazované a fyzicky zastaralé letouny An-26. S tím souhlasím i já, že nové letouny jsou lepší než ty staré.

Nicméně pan ministr zamlčel, že tentýž generál opakovaně upozorňoval, že C-295M neodpovídají technické specifikaci Vzdušných sil Armády ČR. A že byl nakonec přesvědčen vedením ministerstva obrany, je věcí orgánů činných v trestním řízení, aby zjistili proč.

Za druhé, problematickým se jeví samotné Memorandum o porozumění, podepsané v dubnu 2008 mezi MO a firmou EADS, jehož podstatou byla zprvu pouze směna pěti nepotřebných L-159 za jeden C-295M s možnou opcí na další dva letouny CASA. Proti tomuto memorandu podala konkurence stížnost k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Ten sice rozhodl o zastavení šetření, i když MO se nevypořádalo s námitkami firmy Alenia. Problematické bylo i rozpočtové opatření schválené vládou po podání návrhu na přezkum úkonů zadavatele.

Za třetí, je otázkou proč nebyl nákup organizován přímo mezi vládou ČR a společností EADS a proč se akvizice prováděla přes prostředníka, firmu Omnipol.A že základní smlouva neobsahovala servisní podporu a dodávky náhradních dílů svědčí buď o neschopnosti úředníků MO nebo o předem připravený kalkul. Pochybuji, že má pravdu pan Kalousek, který tvrdí, že tehdejší vláda si byla vědoma, že letouny nemají zajištěný servis.

Za čtvrté, to že není se zakázkou vše v pořádku řešila i Evropská komise, která dala ČR k evropskému soudu. EK sice nakonec po dlouhých jednáních žalobu stáhla, ale ostuda z netransparentního nákupu zůstala. Tak jako zůstala ostuda z nenasazení letounu CASA v misi ISAF,a to z důvodu vážných závad a zkušebních problémů letounu.

Za páté, souhlasím s právním názorem, že zákon o majetku ČR obecně neukládá povinnost zpracovat ocenění. Ale na rozdíl od náměstka Legislativní rady vlády jsem přesvědčen, že nákup letounů C-295M byl proveden v režimu jednacího řízení bez uveřejnění. A tady zákon jasně vymezuje, že cenu lze sjednat do výše rovnající se ocenění. MO má k dispozici marketingovou studii i ocenění nákupu, které si samo připravilo. Nicméně stále platí, že fyzické osoby, které z titulu svých funkcí činí právní a jiné úkony týkající se majetku, jsou povinny provádět tuto činnost s odbornou péčí. Osoba ve funkci, v tomto případě i paní exministryně, musí být schopna dokázat,že cena uvedená ve smlouvě nepřesáhla zákonem stanovenou cenu. A takovým důkazem je právě ocenění, které pan ministr Kalousek neustále zpochybňuje a tvrdí, že jej paní Parkanová nepotřebovala.

Podle mého názoru platí, že potrefená husa zakejhala, a že kauza nákupu letounů CASA směřuje do řad vládní koalice. Proto se její členové snaží hrát vabank a stíhání poslankyně Vl.Parkanové zastavit za každou cenu. Pouze je nutno se ptát, proč předkládané argumenty členů vlády zaznívají v diskusi o vydání paní místopředsedkyně sněmovny, když by se měly jimi zabývat orgány činné v trestním řízení a justice. To již vláda zapomněla, že se stavěla do role vlády proti korupční? Nebo snad pro ni neplatí, padni komu padni?

 

 

 

 

Profil autora
male-antonin_seda.jpg
Ing. Antonín Seďa
Blogy autora Antonín Seďa
  • 45. výročí prvního vzletu letounu L 410 (přečteno 4×)

    Málokdo z občanů České republiky ví, že Zlínský kraj a zejména Moravské Slovácko, se kromě folklorních tradic, bohaté kultury, krásné přírody, nejlepší slivovice a tradiční výroby vína, může pyšnit dlouholetou výrobou letadel. Již v roce 1936 vznikl v Kunovicích pobočný závod továrny AVIA Letňany, dříve známý jako LET Kunovice, dnes Aircraft Industries.

  • Bezpečnost České republiky a Evropy je nedělitelná (přečteno 20×)

    Přesto, že nikdo současný vývoj na Ukrajině nejen nepředvídal, ale také neuvítal, je na něm něco pozitivního ve vztahu k České republice. Žádné oslavy či konference pořádané k 15.výročí vstupu naší země do NATO a k 10.výročí vstupu ČR do Evropské unie nemají tu moc začít politickou a odbornou diskusi nad obrannou a bezpečnostní politikou naší země.

  • Současný stav armády nevyřeší navýšení rozpočtu ministerstva obrany (přečteno 39×)

    V souvislosti s krizí na Ukrajině a okupací Krymu ruskou armádou se najednou vyrojily návrhy na navýšení rozpočtu kapitoly 307 – ministerstva obrany.

  • Střet zájmu je od samého počátku, ale lidem to zřejmě nevadí (přečteno 47×)

    Přestřelka mezi předsedou vlády a jeho prvním místopředsedou kolem střetu zájmu se dala očekávat a určitě nebude poslední roztržkou.

  • Proč je nutné navýšení přepravních kapacit členských států NATO (přečteno 26×)

    V diskusi nad mým článkem s názvem Přepravní kapacity jsou Achillovou patou české armády a nejen jí jsem se setkal s názorem, proč vůbec budovat nějaké přepravní kapacity, protože naše armáda vlastně může sedět doma a nemusí se žádných vojenských misí účastnit.

Názory a komentáře autora Antonín Seďa
  • Branné zákony měly být od samého počátku projednávány společně

    Zvolená metoda per partes k projednávání branných zákonů je od samého počátku chybná. A to dokonce původně hodlalo ministerstvo obrany některé z těchto zákonů projednat ve zkráceném procesu podle §90 (2) Jednacího řádu Poslanecké sněmovny PČR. Základním problémem je totiž nutnost provázanosti jednotlivých zákonů, které vznikly na základě schválených koncepcí. A právě provázanost jednotlivých zákonů je tím kruciálním problémem, protože odhalí skutečné cíle předkládaných novel a jejich finanční náročnost. Poukazovat na skutečnost, že jak koncepce, tak některé zákony byly již projednány v příslušném výboru je liché, zejména z důvodu nové politické reprezentace a jejich programových priorit.

  • Společná obranná politika se nesmí smrsknout na euroarmádu

    Skončený summit Evropské unie v Bruselu, který měl řešit společnou obrannou politiku, ukázal na konkrétní rozdíly v přístupu jednotlivých zemí. Tlak na zavedení armády EU není tím pravým ořechovým pro Brity, ale ani pro Francouze. Velká Británie tradičně podporuje národní armádu a transatlantickou spolupráci, Francie lpí na národních zájmech a Německo nehodlá pouze financovat vojenské zásahy evropských jednotek. Osobně jsem přesvědčen, že je nutno nalézt kompromisní, ale funkční řešení, které by sice zvýšilo vojenskou kooperaci evropských zemí, ale zároveň by zachovalo identitu národní armády.

  • Problémy koaličního vládnutí

    Každá politická strana má svůj politický program, který je založen na ideálech, myšlenkách a vizích o budoucí společnosti. Tento základní politický program doznává v průběhu času změn, které reflektují aktuální problémy země. Politická strana má své členy, kteří ji reprezentují navenek a má kandidáty, kteří ve volbách usilují o důvěru voličů, aby mohli program realizovat v praxi. A pak je věcí občanů, koho si a do jaké funkce zvolí jako svého zástupce. Protože politika je věcí veřejnou a volič rozhoduje o tom, komu dá svoji důvěru.

  • Současná zodpovědnost politiků

    Výsledky předčasných voleb ukázaly na roztříštěnost naší politické scény způsobenou zejména značnou nedůvěrou občanů vůči polistopadovým politickým stranám. Ani sedm let usilovné práce v opozici nestačilo sociálním demokratům k výraznému vítězství. Naopak nová marketingově založená hnutí a politické strany s výrazně populistickým program uspěly. A to bez ohledu na jakoukoliv zkušenost veřejnosti s jejich reálnou politikou či jejich představiteli a skutečnými zájmy.

  • ÚSTR - bič pravice a nástroj antikomunismu

    Možná si všichni pamatují, že v průběhu legislativního procesu zákona č.181/2007 Sb,. kterým se vytvářel Ústav pro studium totalitních režimů, sociální demokracie upozorňovala na možnost zneužití tohoto ústavu v politickém boji. V té době vládla zemi pravice, která měla většinu v Senátu a proto také je ÚSTR plně pod jeho kontrolou. Pravice při jeho vzniku neprotestovala, že vedení úřadu obsadila svými lidmi, zejména antikomunisty a že potlačila historický a výzkumný potenciál tohoto úřadu.

Podobná témata
  • 45. výročí prvního vzletu letounu L 410

    Málokdo z občanů České republiky ví, že Zlínský kraj a zejména Moravské Slovácko, se kromě folklorních tradic, bohaté kultury, krásné přírody, nejlepší slivovice a tradiční výroby vína, může pyšnit dlouholetou výrobou letadel. Již v roce 1936 vznikl v Kunovicích pobočný závod továrny AVIA Letňany, dříve známý jako LET Kunovice, dnes Aircraft Industries.

  • Bezpečnost České republiky a Evropy je nedělitelná

    Přesto, že nikdo současný vývoj na Ukrajině nejen nepředvídal, ale také neuvítal, je na něm něco pozitivního ve vztahu k České republice. Žádné oslavy či konference pořádané k 15.výročí vstupu naší země do NATO a k 10.výročí vstupu ČR do Evropské unie nemají tu moc začít politickou a odbornou diskusi nad obrannou a bezpečnostní politikou naší země.

  • Současný stav armády nevyřeší navýšení rozpočtu ministerstva obrany

    V souvislosti s krizí na Ukrajině a okupací Krymu ruskou armádou se najednou vyrojily návrhy na navýšení rozpočtu kapitoly 307 – ministerstva obrany.

  • Střet zájmu je od samého počátku, ale lidem to zřejmě nevadí

    Přestřelka mezi předsedou vlády a jeho prvním místopředsedou kolem střetu zájmu se dala očekávat a určitě nebude poslední roztržkou.

  • Proč je nutné navýšení přepravních kapacit členských států NATO

    V diskusi nad mým článkem s názvem Přepravní kapacity jsou Achillovou patou české armády a nejen jí jsem se setkal s názorem, proč vůbec budovat nějaké přepravní kapacity, protože naše armáda vlastně může sedět doma a nemusí se žádných vojenských misí účastnit.

Aktuality

Archiv novinek

Blogy

Přehled všech blogů

Články a názory

Přehled všech článků

Language