Vládní koalice hraje vabank

27.06.2012 Ve stručnosti si dovolím několik argumentů, které ukazují na nutnost akvizici došetřit. Za prvé, M. Kalousek má pravdu, že náčelník generálního štábu Vl.Picek nakonec souhlasil s nákupem C-295M, protože, jak nákup zdůvodnil, CASA jednoznačně nahradí vyřazované a fyzicky zastaralé letouny An-26. S tím souhlasím i já, že nové letouny jsou lepší než ty staré.

Nemohu si odpustit, ale v kauze vydání či nevydání místopředsedkyně sněmovny Vlasty Parkanové hraje vládní koalice divnou hru. Ministr financí M.Kalousek, místopředseda to TOP 09, se všemožně snaží přesvědčit veřejnost, že náš stát má nakročeno k policejnímu státu a obviňuje policii a tím i dozorujícího státního zástupce z „politické“ hry. Osobně jsem přesvědčen, že jeho snahou je zastavit vyšetřování kauzy nákupu letounů C-295 M, stůj co stůj. A neváhá utrácet peníze daňových poplatníků za zpracování právních analýz, které mají ovlivnit poslaneckou sněmovnu ve prospěch exministryně obrany.

Podobně postupuje vícepremiérka K.Peake, která si nechala vypracovat posudek od Legislativní rady vlády. A korunu všemu nasadil premiér P.Nečas, který se nejenže nezastal orgánů činných v trestním řízení, ale naopak bez obalu pohrozil Policii ČR.

Přesto či právě proto by měla být paní poslankyně Parkanová vydána a měla by se hájit u soudu. Protože právě předkládané argumenty a právní analýzy jí mohou pomoci se obhájit.

Nicméně nákup transportních letounů CASA je od samého počátku netransparentní a podle NKÚ i nezávislého znaleckého ocenění předražený. A to přesto, že se nám pan ministr Kalousek snaží namluvit opak. Bez konečného vyšetření a rozhodnutí nezávislého soudu se totiž nikdy nedobereme k pravdě a celá kauza bude opět smetena pod koberec.

Ve stručnosti si dovolím několik argumentů, které ukazují na nutnost akvizici došetřit.

Za prvé, M. Kalousek má pravdu, že náčelník generálního štábu Vl.Picek nakonec souhlasil s nákupem C-295M, protože, jak nákup zdůvodnil, CASA jednoznačně nahradí vyřazované a fyzicky zastaralé letouny An-26. S tím souhlasím i já, že nové letouny jsou lepší než ty staré.

Nicméně pan ministr zamlčel, že tentýž generál opakovaně upozorňoval, že C-295M neodpovídají technické specifikaci Vzdušných sil Armády ČR. A že byl nakonec přesvědčen vedením ministerstva obrany, je věcí orgánů činných v trestním řízení, aby zjistili proč.

Za druhé, problematickým se jeví samotné Memorandum o porozumění, podepsané v dubnu 2008 mezi MO a firmou EADS, jehož podstatou byla zprvu pouze směna pěti nepotřebných L-159 za jeden C-295M s možnou opcí na další dva letouny CASA. Proti tomuto memorandu podala konkurence stížnost k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Ten sice rozhodl o zastavení šetření, i když MO se nevypořádalo s námitkami firmy Alenia. Problematické bylo i rozpočtové opatření schválené vládou po podání návrhu na přezkum úkonů zadavatele.

Za třetí, je otázkou proč nebyl nákup organizován přímo mezi vládou ČR a společností EADS a proč se akvizice prováděla přes prostředníka, firmu Omnipol.A že základní smlouva neobsahovala servisní podporu a dodávky náhradních dílů svědčí buď o neschopnosti úředníků MO nebo o předem připravený kalkul. Pochybuji, že má pravdu pan Kalousek, který tvrdí, že tehdejší vláda si byla vědoma, že letouny nemají zajištěný servis.

Za čtvrté, to že není se zakázkou vše v pořádku řešila i Evropská komise, která dala ČR k evropskému soudu. EK sice nakonec po dlouhých jednáních žalobu stáhla, ale ostuda z netransparentního nákupu zůstala. Tak jako zůstala ostuda z nenasazení letounu CASA v misi ISAF,a to z důvodu vážných závad a zkušebních problémů letounu.

Za páté, souhlasím s právním názorem, že zákon o majetku ČR obecně neukládá povinnost zpracovat ocenění. Ale na rozdíl od náměstka Legislativní rady vlády jsem přesvědčen, že nákup letounů C-295M byl proveden v režimu jednacího řízení bez uveřejnění. A tady zákon jasně vymezuje, že cenu lze sjednat do výše rovnající se ocenění. MO má k dispozici marketingovou studii i ocenění nákupu, které si samo připravilo. Nicméně stále platí, že fyzické osoby, které z titulu svých funkcí činí právní a jiné úkony týkající se majetku, jsou povinny provádět tuto činnost s odbornou péčí. Osoba ve funkci, v tomto případě i paní exministryně, musí být schopna dokázat,že cena uvedená ve smlouvě nepřesáhla zákonem stanovenou cenu. A takovým důkazem je právě ocenění, které pan ministr Kalousek neustále zpochybňuje a tvrdí, že jej paní Parkanová nepotřebovala.

Podle mého názoru platí, že potrefená husa zakejhala, a že kauza nákupu letounů CASA směřuje do řad vládní koalice. Proto se její členové snaží hrát vabank a stíhání poslankyně Vl.Parkanové zastavit za každou cenu. Pouze je nutno se ptát, proč předkládané argumenty členů vlády zaznívají v diskusi o vydání paní místopředsedkyně sněmovny, když by se měly jimi zabývat orgány činné v trestním řízení a justice. To již vláda zapomněla, že se stavěla do role vlády proti korupční? Nebo snad pro ni neplatí, padni komu padni?

 

 

 

 

Profil autora
male-antonin_seda.jpg
Ing. Antonín Seďa
Blogy autora Antonín Seďa
  • Základní problémy české armády (přečteno 31×)

    V současnosti se diskutuje návrh branného zákona a posilování rozpočtu Ministerstva obrany, přitom se zapomíná na skutečnost, že branná povinnost mužů a žen ve věku od 18 do 60 let stále platí. A to i po zrušení povinné základní služby v roce 2004. Je však nutno konstatovat, že reforma Armády ČR z roku 2002 stále není dokončena a naopak po přijetí zákona o vojácích z povolání se problémy neodstranily, ale naopak prohloubily. Základním problémem naší armády jsou totiž personální problémy, které se nedaří dlouhodobě řešit.

  • O čem byla debata ve druhém čtení o důchodovém spoření (přečteno 42×)

    Vládní koalice slíbila zrušení druhého pilíře důchodového systému, a proto navrhla novelu o důchodovém spoření. To, že je to daleko více politický spor a nikoliv odborný je zřejmý z předvedené debaty. Základem našeho důchodového systému je totiž průběžný systém a ten se dá upravovat změnou jeho parametrů a také výší příspěvku, chcete-li odvodu na sociální pojištění. Tento systém je založen tak, že každý pracující občan, který si platil toto pojištění má právo na důchod. Princip je ten, že současní zaměstnanci platí na důchody svých rodičů, aby v budoucnu tyto důchody platily jejich děti. A zároveň v tomto systému je zakotven princip solidarity.

  • Solidarita, daně, my a společnost (přečteno 62×)

    Již delší dobu v naší společnosti hoří spor o míru solidarity uvnitř společnosti. Je sice legitimní, když pravicové politické strany chtějí a v případě vlád pánů Topolánka i Nečase to dokonce zrealizovaly, omezit přerozdělování národního bohatství mezi občany, ale i ony si uvědomují, že evropská kultura a její hodnoty stojí a padají se zajištěním elementární solidarity uvnitř společnosti.

  • Máme po 38. sjezdu ČSSD a co dál (přečteno 143×)

    Podle mého názoru byl 38. sjezd ČSSD úspěšný, protože si nejen pohodlně zvolil celé nové vedení, které si přál předseda B. Sobotka a přijal důležité změny stanov, které vycházely z výsledků celostranického referenda, ale zároveň ukázal další kroky sociální demokracie na cestě k fungujícímu státu. To, že to sociální demokracie nebude mít na této cestě vůbec jednoduché, ukázaly první hodiny po skončeném sjezdu. Slova pana prezidenta o jednoznačné odpovědnosti nově zvoleného vedení strany a o nutnosti sebereflexe, pokud následující volby nebudou úspěšné, hovoří o tom, že duch lánské schůzky je stále živý.

  • Severoatlantická aliance je stále zárukou bezpečnosti České republiky (přečteno 38×)

    Když 12. 3. 1999 vstupovala Česká republika do Severoatlantické aliance, bylo zřejmé, že naši armádu čekají velké změny. Zároveň také závazky, které měly zabezpečit dostatečné schopnosti, které Armáda České republiky měla v rámci kolektivní obrany poskytovat. Nebudu tady připomínat tolik diskutovaná 2% HDP či Pražské závazky, které měly v rámci specializace napomoci dnes proklamované Smart Defence. Na druhou stranu je jen dobře, že se profesionalizovala naše armáda, že vlivem získaných zkušeností ze zahraničních misí se zvýšila vybavenost a schopnosti jednotek.

Názory a komentáře autora Antonín Seďa
  • Kdo je pučista a kdo je zrádce

    Konference politického hnutí Úsvit přímé demokracie rozhodla o respektování usnesení předsednictva hnutí a poslaneckého klubu k integraci a k založení nové politické strany a zároveň uložila předsedovi Tomio Okamurovi respektovat demokratické principy. Po pravdě řečeno nevím, zda se mám smát či plakat při pohledu na vlastní kremaci tohoto politického hnutí, které ve volbách v říjnu roku 2013 získalo 6,88% hlasů, což představovalo 342 339 voličů. Dnes se obě strany sporu, rozdělené v poměru svých devíti členů na pět proti Okamurovi a čtyři pro Okamuru, navzájem obviňují z puče a ze zrady. Problémem však je, že jejich počínání je především zradou občanů, kteří jim dali svůj hlas.

  • Kdo prohrál a kdo vyhrál

    Soubor opatření k implementaci dohody z Minsku, přijatých v dohodě o příměří na Ukrajině, měl znamenat okamžitý a úplný klid zbraní, počínaje 00:00 (kyjevského času) 15. 2. 2015. Přesto, že v některých částech stále probíhají vojenské operace, osobně podporuji diplomatická jednání a jsem k plnění této dohody opatrný optimista. Zároveň jsem skeptický vůči různým komentářům a veřejným sdělením, které předem zpochybňují nejen plnění této dohody, ale které spekulují zejména o tom, kdo v této dohodě vlastně prohrál a kdo vyhrál.

  • Pohledy na politiku

    Není to pouze krize politiky, která zasáhla naši republiku. Problémy mají i další demokratické země na západ od nás a je věcí politologů a sociologů, aby objasnili její příčiny. Nicméně je dobře, aby čas od času byla připomínána podstata politiky jako takové. Politika jako správa věcí veřejných není nic jiného, než nakládání se společným majetkem občanů pomocí volených zástupců. A je zodpovědností politických stran a hlavně voličů, komu že dají svoji důvěru. Z pohledu české veřejnosti a s ohledem na 25. let od sametové revoluce, která ne všem občanům přinesla pouze pozitivní změny, se stala česká politika nedůvěryhodnou či dokonce opovrženíhodnou. Nemalou měrou k tomu napomáhají sdělovací prostředky, které v touze za senzací a udržení si sledovanosti předkládají široké veřejnosti negativní zprávy. Taktéž naše inteligence poněkud zaspala svojí nekritičností a velmi slabou politickou angažovaností. Ale největší díl odpovědnosti za současný stav mají politici samotní.

  • Proplácet pracovní neschopnost je v 21. století normální

    Současná vláda si uvědomuje, že jedním z experimentů pravice bylo i neproplácení prvních tří dnů pracovní neschopnosti. Důvodem tohoto experimentu na lidech bylo údajné zneužívání krátkých pracovních neschopností a hlavně úspory ve vyplácených nemocenských dávkách. V současné době chtějí senátoři za ČSSD prosadit opětovné proplácení nemoci, a to v prvních třech dnech ve výši 25% denního vyměřovacího základu. Přesto, že se jedná o malou částku, jak česká pravice, tak Svaz průmyslu a dopravy jsou proti. Opět uvádějí stejné důvody a také skutečnost, že pouze necelých 20 % firem s tímto návrhem souhlasí.

  • Co by měl přinést nový rok 2015 občanům České republiky

    Nová koaliční vláda vzešlá z předčasných voleb konečně stabilizovala po sedmi letech vlády pravice situaci v naší zemi. Podařilo se ji stabilizovat ekonomicky podporou spotřeby domácností, zlepšením čerpání evropských fondů, podporou státních investic a podporou exportu českých výrobků. Ukazuje se totiž, že tolik opěvovaná politika volného trhu v globálním světě nefunguje a že je nutno podporovat národní zájmy České republiky. Proevpropská vláda zároveň přispívá k lepšímu obrazu naší země v Evropské unii, i když po pravdě řečeno, stále je nutno zlepšovat komunikaci s panem prezidentem, a to zejména v zahraniční politice. A že situace není jednoduchá, je zřejmé při pohledu na bezpečnostní situaci v Sýrii, v Iráku, v oblasti Sahelu a zejména na východní Ukrajině. Přijaté ekonomické sankce vůči Ruské federaci také částečně brzdí dobrý rozjezd českých firem a hledání nových odbytišť pro české výrobky.

Podobná témata
  • Základní problémy české armády

    V současnosti se diskutuje návrh branného zákona a posilování rozpočtu Ministerstva obrany, přitom se zapomíná na skutečnost, že branná povinnost mužů a žen ve věku od 18 do 60 let stále platí. A to i po zrušení povinné základní služby v roce 2004. Je však nutno konstatovat, že reforma Armády ČR z roku 2002 stále není dokončena a naopak po přijetí zákona o vojácích z povolání se problémy neodstranily, ale naopak prohloubily. Základním problémem naší armády jsou totiž personální problémy, které se nedaří dlouhodobě řešit.

  • O čem byla debata ve druhém čtení o důchodovém spoření

    Vládní koalice slíbila zrušení druhého pilíře důchodového systému, a proto navrhla novelu o důchodovém spoření. To, že je to daleko více politický spor a nikoliv odborný je zřejmý z předvedené debaty. Základem našeho důchodového systému je totiž průběžný systém a ten se dá upravovat změnou jeho parametrů a také výší příspěvku, chcete-li odvodu na sociální pojištění. Tento systém je založen tak, že každý pracující občan, který si platil toto pojištění má právo na důchod. Princip je ten, že současní zaměstnanci platí na důchody svých rodičů, aby v budoucnu tyto důchody platily jejich děti. A zároveň v tomto systému je zakotven princip solidarity.

  • Solidarita, daně, my a společnost

    Již delší dobu v naší společnosti hoří spor o míru solidarity uvnitř společnosti. Je sice legitimní, když pravicové politické strany chtějí a v případě vlád pánů Topolánka i Nečase to dokonce zrealizovaly, omezit přerozdělování národního bohatství mezi občany, ale i ony si uvědomují, že evropská kultura a její hodnoty stojí a padají se zajištěním elementární solidarity uvnitř společnosti.

  • Máme po 38. sjezdu ČSSD a co dál

    Podle mého názoru byl 38. sjezd ČSSD úspěšný, protože si nejen pohodlně zvolil celé nové vedení, které si přál předseda B. Sobotka a přijal důležité změny stanov, které vycházely z výsledků celostranického referenda, ale zároveň ukázal další kroky sociální demokracie na cestě k fungujícímu státu. To, že to sociální demokracie nebude mít na této cestě vůbec jednoduché, ukázaly první hodiny po skončeném sjezdu. Slova pana prezidenta o jednoznačné odpovědnosti nově zvoleného vedení strany a o nutnosti sebereflexe, pokud následující volby nebudou úspěšné, hovoří o tom, že duch lánské schůzky je stále živý.

  • Severoatlantická aliance je stále zárukou bezpečnosti České republiky

    Když 12. 3. 1999 vstupovala Česká republika do Severoatlantické aliance, bylo zřejmé, že naši armádu čekají velké změny. Zároveň také závazky, které měly zabezpečit dostatečné schopnosti, které Armáda České republiky měla v rámci kolektivní obrany poskytovat. Nebudu tady připomínat tolik diskutovaná 2% HDP či Pražské závazky, které měly v rámci specializace napomoci dnes proklamované Smart Defence. Na druhou stranu je jen dobře, že se profesionalizovala naše armáda, že vlivem získaných zkušeností ze zahraničních misí se zvýšila vybavenost a schopnosti jednotek.

Aktuality

Archiv novinek

Blogy

Přehled všech blogů

Články a názory

Přehled všech článků

Language