Vládní koalice hraje vabank

27.06.2012 Ve stručnosti si dovolím několik argumentů, které ukazují na nutnost akvizici došetřit. Za prvé, M. Kalousek má pravdu, že náčelník generálního štábu Vl.Picek nakonec souhlasil s nákupem C-295M, protože, jak nákup zdůvodnil, CASA jednoznačně nahradí vyřazované a fyzicky zastaralé letouny An-26. S tím souhlasím i já, že nové letouny jsou lepší než ty staré.

Nemohu si odpustit, ale v kauze vydání či nevydání místopředsedkyně sněmovny Vlasty Parkanové hraje vládní koalice divnou hru. Ministr financí M.Kalousek, místopředseda to TOP 09, se všemožně snaží přesvědčit veřejnost, že náš stát má nakročeno k policejnímu státu a obviňuje policii a tím i dozorujícího státního zástupce z „politické“ hry. Osobně jsem přesvědčen, že jeho snahou je zastavit vyšetřování kauzy nákupu letounů C-295 M, stůj co stůj. A neváhá utrácet peníze daňových poplatníků za zpracování právních analýz, které mají ovlivnit poslaneckou sněmovnu ve prospěch exministryně obrany.

Podobně postupuje vícepremiérka K.Peake, která si nechala vypracovat posudek od Legislativní rady vlády. A korunu všemu nasadil premiér P.Nečas, který se nejenže nezastal orgánů činných v trestním řízení, ale naopak bez obalu pohrozil Policii ČR.

Přesto či právě proto by měla být paní poslankyně Parkanová vydána a měla by se hájit u soudu. Protože právě předkládané argumenty a právní analýzy jí mohou pomoci se obhájit.

Nicméně nákup transportních letounů CASA je od samého počátku netransparentní a podle NKÚ i nezávislého znaleckého ocenění předražený. A to přesto, že se nám pan ministr Kalousek snaží namluvit opak. Bez konečného vyšetření a rozhodnutí nezávislého soudu se totiž nikdy nedobereme k pravdě a celá kauza bude opět smetena pod koberec.

Ve stručnosti si dovolím několik argumentů, které ukazují na nutnost akvizici došetřit.

Za prvé, M. Kalousek má pravdu, že náčelník generálního štábu Vl.Picek nakonec souhlasil s nákupem C-295M, protože, jak nákup zdůvodnil, CASA jednoznačně nahradí vyřazované a fyzicky zastaralé letouny An-26. S tím souhlasím i já, že nové letouny jsou lepší než ty staré.

Nicméně pan ministr zamlčel, že tentýž generál opakovaně upozorňoval, že C-295M neodpovídají technické specifikaci Vzdušných sil Armády ČR. A že byl nakonec přesvědčen vedením ministerstva obrany, je věcí orgánů činných v trestním řízení, aby zjistili proč.

Za druhé, problematickým se jeví samotné Memorandum o porozumění, podepsané v dubnu 2008 mezi MO a firmou EADS, jehož podstatou byla zprvu pouze směna pěti nepotřebných L-159 za jeden C-295M s možnou opcí na další dva letouny CASA. Proti tomuto memorandu podala konkurence stížnost k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Ten sice rozhodl o zastavení šetření, i když MO se nevypořádalo s námitkami firmy Alenia. Problematické bylo i rozpočtové opatření schválené vládou po podání návrhu na přezkum úkonů zadavatele.

Za třetí, je otázkou proč nebyl nákup organizován přímo mezi vládou ČR a společností EADS a proč se akvizice prováděla přes prostředníka, firmu Omnipol.A že základní smlouva neobsahovala servisní podporu a dodávky náhradních dílů svědčí buď o neschopnosti úředníků MO nebo o předem připravený kalkul. Pochybuji, že má pravdu pan Kalousek, který tvrdí, že tehdejší vláda si byla vědoma, že letouny nemají zajištěný servis.

Za čtvrté, to že není se zakázkou vše v pořádku řešila i Evropská komise, která dala ČR k evropskému soudu. EK sice nakonec po dlouhých jednáních žalobu stáhla, ale ostuda z netransparentního nákupu zůstala. Tak jako zůstala ostuda z nenasazení letounu CASA v misi ISAF,a to z důvodu vážných závad a zkušebních problémů letounu.

Za páté, souhlasím s právním názorem, že zákon o majetku ČR obecně neukládá povinnost zpracovat ocenění. Ale na rozdíl od náměstka Legislativní rady vlády jsem přesvědčen, že nákup letounů C-295M byl proveden v režimu jednacího řízení bez uveřejnění. A tady zákon jasně vymezuje, že cenu lze sjednat do výše rovnající se ocenění. MO má k dispozici marketingovou studii i ocenění nákupu, které si samo připravilo. Nicméně stále platí, že fyzické osoby, které z titulu svých funkcí činí právní a jiné úkony týkající se majetku, jsou povinny provádět tuto činnost s odbornou péčí. Osoba ve funkci, v tomto případě i paní exministryně, musí být schopna dokázat,že cena uvedená ve smlouvě nepřesáhla zákonem stanovenou cenu. A takovým důkazem je právě ocenění, které pan ministr Kalousek neustále zpochybňuje a tvrdí, že jej paní Parkanová nepotřebovala.

Podle mého názoru platí, že potrefená husa zakejhala, a že kauza nákupu letounů CASA směřuje do řad vládní koalice. Proto se její členové snaží hrát vabank a stíhání poslankyně Vl.Parkanové zastavit za každou cenu. Pouze je nutno se ptát, proč předkládané argumenty členů vlády zaznívají v diskusi o vydání paní místopředsedkyně sněmovny, když by se měly jimi zabývat orgány činné v trestním řízení a justice. To již vláda zapomněla, že se stavěla do role vlády proti korupční? Nebo snad pro ni neplatí, padni komu padni?

 

 

 

 

Profil autora
male-antonin_seda.jpg
Ing. Antonín Seďa
Blogy autora Antonín Seďa
  • Koncepční rozvoj armády není všelékem na dnešní její neduhy (přečteno 2×)

    Armáda ČR připravila novou koncepci výstavby AČR, která má být schválena vládou. Výbor pro obranu, ve snaze docílit koncepčního přístupu hodlá do této koncepce také zasáhnout, zejména proto, že tomuto materiálu schází politické zadání a provázanost s jinými dokumenty. Práce na KVAČR byly zahájeny v roce 2012 a původní termín dokončení měl být před dvěmi lety. Koncepce vycházela a stále vychází s Bezpečnostní strategie ČR z roku 2011 a také Obranné strategie ČR, která na ni navazovala. Dokonce se hovoří o tom, že souběžně s touto koncepcí je vytvářen Dlouhodobý výhled pro obranu do roku 2030.

  • Společné bezpečnostní hrozby posilují soudržnost a rozhodnost Aliance (přečteno 11×)

    V souvislosti s vojenskými operacemi na Ukrajině, ofensivou bojovníků ISIS v Iráku a v Sýrii a v neposlední řadě rozšířením ozbrojených konfliktů v regionu MENA vyvolávající obrovskou vlnu nelegální migrace do Evropy, se daleko více začalo hovořit o potřebě budování vojenských schopností, umožňující reagovat na hybridní války, kybernetické útoky či aktuální ozbrojené konflikty. Přitom si Severoatlantická aliance začala uvědomovat značné nebezpečí, plynoucí z několikaletého škrtání výdajů ve vojenských rozpočtech jednotlivých zemí. Základním problémem totiž bylo, že se nepřemýšlelo o rozvoji armády, ale pouze o úsporách a tím došlo ke snížení schopností či snížení závazků plynoucích z členství v NATO.

  • Důvody proč neodkládat prodej bitevníků L-159 ALCA (přečteno 32×)

    Podle veřejných informací pozastavil pan ministr obrany prodej patnácti kusů vojenských bitevníků L-159 ALCA. Důvodem je zjištění ministerstva, že podle novely zákona o rozpočtových pravidlech výnos z prodeje „nepotřebného„ majetku již nepůjde, jako doposud do rozpočtu kapitoly 307, ale bude příjmem státu v rámci ministerstva financí. Mohu rozumět obraně, že se 750 miliony korun, které mají utržit za prodej letounů, počítá v investicích v tomto roce, ale zároveň nechápu, že toto samé ministerstvo se nemůže domluvit s ministrem financí na „dorovnání“ rozpočtu o stejnou finanční částku. Nehledě na skutečnost, že oba dva ministři jsou ze stejného politického hnutí a měli by mít zájem na řešení daného problému.

  • Společné zasedání výborů Parlamentního shromáždění NATO v Bruselu (přečteno 9×)

    Ve dnech 14. až 16. 2. 2015 proběhlo každoroční zasedání Výboru pro obranu a bezpečnost, Výboru pro ekonomiku a bezpečnost, Politický výbor a představitelů Výboru pro civilní dimenzi bezpečnosti a Výboru pro vědu a technologie Parlamentního shromáždění NATO. První den zasedání proběhly v první sekci úvodní přednášky prezidenta PS NATO M. Turnera, ministra zahraničí Belgického království D. Reynderse a poradce generálního tajemníka NATO pro politické záležitosti a bezpečnostní politiku T. T. Stamatopoulose na téma běžné politické agendy Severoatlantické aliance. Byly shrnuty závěry jednání NATO ve Walesu, zdůrazněny základní priority v tomto roce a bylo zdůrazněno partnerství NATO-EU vůči Ukrajině.

  • Strach je skvělá politická karta. Ale nebezpečná (přečteno 33×)

    Zhoršená bezpečnostní a politická situace ve světě nahrává řadě politiků, pro něž se stávají tato témata cestou k jejich zviditelnění. Připomenu například hrůzné činy příslušníků ISIS ( touto zkratkou dnes nemyslím řeckou podobu jména staroegyptské bohyně Eset, ale Islámský stát v Iráku a Sýrii), které mimo jiné způsobily obrovskou humanitární katastrofu, lidské strádání a obrovský exodus z těchto krutě postižených zemích.

Názory a komentáře autora Antonín Seďa
  • Kdo je pučista a kdo je zrádce

    Konference politického hnutí Úsvit přímé demokracie rozhodla o respektování usnesení předsednictva hnutí a poslaneckého klubu k integraci a k založení nové politické strany a zároveň uložila předsedovi Tomio Okamurovi respektovat demokratické principy. Po pravdě řečeno nevím, zda se mám smát či plakat při pohledu na vlastní kremaci tohoto politického hnutí, které ve volbách v říjnu roku 2013 získalo 6,88% hlasů, což představovalo 342 339 voličů. Dnes se obě strany sporu, rozdělené v poměru svých devíti členů na pět proti Okamurovi a čtyři pro Okamuru, navzájem obviňují z puče a ze zrady. Problémem však je, že jejich počínání je především zradou občanů, kteří jim dali svůj hlas.

  • Kdo prohrál a kdo vyhrál

    Soubor opatření k implementaci dohody z Minsku, přijatých v dohodě o příměří na Ukrajině, měl znamenat okamžitý a úplný klid zbraní, počínaje 00:00 (kyjevského času) 15. 2. 2015. Přesto, že v některých částech stále probíhají vojenské operace, osobně podporuji diplomatická jednání a jsem k plnění této dohody opatrný optimista. Zároveň jsem skeptický vůči různým komentářům a veřejným sdělením, které předem zpochybňují nejen plnění této dohody, ale které spekulují zejména o tom, kdo v této dohodě vlastně prohrál a kdo vyhrál.

  • Pohledy na politiku

    Není to pouze krize politiky, která zasáhla naši republiku. Problémy mají i další demokratické země na západ od nás a je věcí politologů a sociologů, aby objasnili její příčiny. Nicméně je dobře, aby čas od času byla připomínána podstata politiky jako takové. Politika jako správa věcí veřejných není nic jiného, než nakládání se společným majetkem občanů pomocí volených zástupců. A je zodpovědností politických stran a hlavně voličů, komu že dají svoji důvěru. Z pohledu české veřejnosti a s ohledem na 25. let od sametové revoluce, která ne všem občanům přinesla pouze pozitivní změny, se stala česká politika nedůvěryhodnou či dokonce opovrženíhodnou. Nemalou měrou k tomu napomáhají sdělovací prostředky, které v touze za senzací a udržení si sledovanosti předkládají široké veřejnosti negativní zprávy. Taktéž naše inteligence poněkud zaspala svojí nekritičností a velmi slabou politickou angažovaností. Ale největší díl odpovědnosti za současný stav mají politici samotní.

  • Proplácet pracovní neschopnost je v 21. století normální

    Současná vláda si uvědomuje, že jedním z experimentů pravice bylo i neproplácení prvních tří dnů pracovní neschopnosti. Důvodem tohoto experimentu na lidech bylo údajné zneužívání krátkých pracovních neschopností a hlavně úspory ve vyplácených nemocenských dávkách. V současné době chtějí senátoři za ČSSD prosadit opětovné proplácení nemoci, a to v prvních třech dnech ve výši 25% denního vyměřovacího základu. Přesto, že se jedná o malou částku, jak česká pravice, tak Svaz průmyslu a dopravy jsou proti. Opět uvádějí stejné důvody a také skutečnost, že pouze necelých 20 % firem s tímto návrhem souhlasí.

  • Co by měl přinést nový rok 2015 občanům České republiky

    Nová koaliční vláda vzešlá z předčasných voleb konečně stabilizovala po sedmi letech vlády pravice situaci v naší zemi. Podařilo se ji stabilizovat ekonomicky podporou spotřeby domácností, zlepšením čerpání evropských fondů, podporou státních investic a podporou exportu českých výrobků. Ukazuje se totiž, že tolik opěvovaná politika volného trhu v globálním světě nefunguje a že je nutno podporovat národní zájmy České republiky. Proevpropská vláda zároveň přispívá k lepšímu obrazu naší země v Evropské unii, i když po pravdě řečeno, stále je nutno zlepšovat komunikaci s panem prezidentem, a to zejména v zahraniční politice. A že situace není jednoduchá, je zřejmé při pohledu na bezpečnostní situaci v Sýrii, v Iráku, v oblasti Sahelu a zejména na východní Ukrajině. Přijaté ekonomické sankce vůči Ruské federaci také částečně brzdí dobrý rozjezd českých firem a hledání nových odbytišť pro české výrobky.

Podobná témata
  • Koncepční rozvoj armády není všelékem na dnešní její neduhy

    Armáda ČR připravila novou koncepci výstavby AČR, která má být schválena vládou. Výbor pro obranu, ve snaze docílit koncepčního přístupu hodlá do této koncepce také zasáhnout, zejména proto, že tomuto materiálu schází politické zadání a provázanost s jinými dokumenty. Práce na KVAČR byly zahájeny v roce 2012 a původní termín dokončení měl být před dvěmi lety. Koncepce vycházela a stále vychází s Bezpečnostní strategie ČR z roku 2011 a také Obranné strategie ČR, která na ni navazovala. Dokonce se hovoří o tom, že souběžně s touto koncepcí je vytvářen Dlouhodobý výhled pro obranu do roku 2030.

  • Kdo je pučista a kdo je zrádce

    Konference politického hnutí Úsvit přímé demokracie rozhodla o respektování usnesení předsednictva hnutí a poslaneckého klubu k integraci a k založení nové politické strany a zároveň uložila předsedovi Tomio Okamurovi respektovat demokratické principy. Po pravdě řečeno nevím, zda se mám smát či plakat při pohledu na vlastní kremaci tohoto politického hnutí, které ve volbách v říjnu roku 2013 získalo 6,88% hlasů, což představovalo 342 339 voličů. Dnes se obě strany sporu, rozdělené v poměru svých devíti členů na pět proti Okamurovi a čtyři pro Okamuru, navzájem obviňují z puče a ze zrady. Problémem však je, že jejich počínání je především zradou občanů, kteří jim dali svůj hlas.

  • Společné bezpečnostní hrozby posilují soudržnost a rozhodnost Aliance

    V souvislosti s vojenskými operacemi na Ukrajině, ofensivou bojovníků ISIS v Iráku a v Sýrii a v neposlední řadě rozšířením ozbrojených konfliktů v regionu MENA vyvolávající obrovskou vlnu nelegální migrace do Evropy, se daleko více začalo hovořit o potřebě budování vojenských schopností, umožňující reagovat na hybridní války, kybernetické útoky či aktuální ozbrojené konflikty. Přitom si Severoatlantická aliance začala uvědomovat značné nebezpečí, plynoucí z několikaletého škrtání výdajů ve vojenských rozpočtech jednotlivých zemí. Základním problémem totiž bylo, že se nepřemýšlelo o rozvoji armády, ale pouze o úsporách a tím došlo ke snížení schopností či snížení závazků plynoucích z členství v NATO.

  • Důvody proč neodkládat prodej bitevníků L-159 ALCA

    Podle veřejných informací pozastavil pan ministr obrany prodej patnácti kusů vojenských bitevníků L-159 ALCA. Důvodem je zjištění ministerstva, že podle novely zákona o rozpočtových pravidlech výnos z prodeje „nepotřebného„ majetku již nepůjde, jako doposud do rozpočtu kapitoly 307, ale bude příjmem státu v rámci ministerstva financí. Mohu rozumět obraně, že se 750 miliony korun, které mají utržit za prodej letounů, počítá v investicích v tomto roce, ale zároveň nechápu, že toto samé ministerstvo se nemůže domluvit s ministrem financí na „dorovnání“ rozpočtu o stejnou finanční částku. Nehledě na skutečnost, že oba dva ministři jsou ze stejného politického hnutí a měli by mít zájem na řešení daného problému.

  • Společné zasedání výborů Parlamentního shromáždění NATO v Bruselu

    Ve dnech 14. až 16. 2. 2015 proběhlo každoroční zasedání Výboru pro obranu a bezpečnost, Výboru pro ekonomiku a bezpečnost, Politický výbor a představitelů Výboru pro civilní dimenzi bezpečnosti a Výboru pro vědu a technologie Parlamentního shromáždění NATO. První den zasedání proběhly v první sekci úvodní přednášky prezidenta PS NATO M. Turnera, ministra zahraničí Belgického království D. Reynderse a poradce generálního tajemníka NATO pro politické záležitosti a bezpečnostní politiku T. T. Stamatopoulose na téma běžné politické agendy Severoatlantické aliance. Byly shrnuty závěry jednání NATO ve Walesu, zdůrazněny základní priority v tomto roce a bylo zdůrazněno partnerství NATO-EU vůči Ukrajině.

Aktuality

Archiv novinek

Blogy

Přehled všech blogů

Články a názory

Přehled všech článků

Language