Problematický nákup sebou vždy přináší další problémy

01.06.2012 Když 7.5.2009, den před ukončením činnosti Topolánkovy vlády, podepsalo ministerstvo obrany smlouvu na dodávku transportních letounů CASA C-295M, muselo si být vědomo řady problémů. Původním záměrem vzdušných sil naší armády bylo nahrazení již dosluhujících letounů An - 26. Mělo být vypsáno výběrové řízení podle technických požadavků Armády ČR. Nicméně tehdejší vedení ministerstva obrany pod vedením Vl.Parkanové a jejího náměstka M.Bartáka se rozhodlo pro barterový obchod s EADS přes obchodního prostředníka firmu OMNIPOL, a.s. Již v té době v interní zprávě náčelník generálního štábu Vl.Picek upozorňoval na nevyhovující dolet, nízkou rychlost, slabý výkon pohonné jednotky a omezenou schopnost přepravy techniky používané ve výzbroji AČR.

Ministerstvo obrany odborných námitek nedbalo a nakoupilo 4 letouny C-295M za 3,5 miliardy korun.K tomu je třeba ovšem započíst cenu pěti bitevníků L-159 ALCA, které v rámci směny byly součástí této akvizice a 1 miliardu Kč za servis a dodávky ND. V tomto případě nejde jen o cenu, ale i o snížení schopností transportního letectva české armády.

Po letových problémech, kdy odcházelo k ohrožení bezpečnosti letového provozu a samotných vojáků došlo k podpisu Dohody o narovnání některých závazků z Kupní smlouvy. Podle MO letouny C-295M již plní bez omezení úkoly výcviku létajícího personálu, přepravy osob a materiálu v souladu s požadavky GŠ AČR. Stále ovšem probíhají opakované vojskové zkoušky systému pasivní ochrany DAS. Součástí dohody je i navrácení jednoho bitevníku a údajně snížená cena náhradních dílů.

Přes jistý pozitivní vývoj existuje řada dalších problémů, které snížily prestiž naší armády i České republiky. A to právě v souvislosti s předraženým a netransparentním nákupem letounů CASA. Zásadním problémem je skutečnost, že ČR nedodržela svůj závazek vůči aliančním partnerům k posílení transportních kapacit v misi ISAF. Prostě letoun C-295M zřejmě ani v tomto roce nebude nasazen v Afghánistánu a je otázkou, zda vůbec bude. Dalším problémem je dnes již ukončený soudní spor s Evropskou komisí, která dala naši zemi právě v souvislosti s porušením hospodářské soutěže žalobu k soudnímu dvoru. To byla další ostuda naší země, která sice skončila ve prospěch ČR, ale jistá pachuť z tohoto tendru zůstává.

V současné době je tento nákup ještě v hledáčku protikorupční policie, nicméně se zdá, že i tohle šetření skončí ve ztracenu. Je otázkou, proč bývalé vedení MO tlačilo tento letoun, který je jistě kvalitní náhradou za Antonovy, ale který neodpovídal původní specifikaci AČR. Je či není prošetřován bývalý první náměstek Barták a jeho tehdejší poradce J.Fulík, kteří podle sdělovacích prostředků podporovali takto koncipovaný barterový obchod. A jakou roli v tomto případu hraje současný ředitel sekce vyzbrojování plk.P.Bulant, bývalý to ředitel kabinetu ministrů obrany M.Bartáka a A.Vondry. Je možné a rád bych tomu věřil, že platí slova M.Bartáka, který podpořil jmenování P.Bulanta ředitelem sekce vyzbrojování s tím, že jde o pokračování jeho reformního kurzu na ministerstvu obrany. 

Nejen snižování zdrojového rámce kapitoly 307 – MO, ale i řada neefektivních a netransparentních zakázek způsobuje zastavení modernizace techniky, snižování schopností AČR a zejména destabilizaci personálu české armády. Například nejsou peníze nejen na náhradu dosluhujícího proudového letounu CL-601 Challenger, ale dokonce ani na generálku jeho motorů. Osobně jsem přesvědčen, že by orgány činné v trestním řízení měly konat a tyto problematické akvizice, jakým je i nákup transportních letounů CASA konečně vyšetřit.

Profil autora
male-antonin_seda.jpg
Ing. Antonín Seďa
Blogy autora Antonín Seďa
  • Bezpečnost České republiky a Evropy je nedělitelná (přečteno 19×)

    Přesto, že nikdo současný vývoj na Ukrajině nejen nepředvídal, ale také neuvítal, je na něm něco pozitivního ve vztahu k České republice. Žádné oslavy či konference pořádané k 15.výročí vstupu naší země do NATO a k 10.výročí vstupu ČR do Evropské unie nemají tu moc začít politickou a odbornou diskusi nad obrannou a bezpečnostní politikou naší země.

  • Současný stav armády nevyřeší navýšení rozpočtu ministerstva obrany (přečteno 37×)

    V souvislosti s krizí na Ukrajině a okupací Krymu ruskou armádou se najednou vyrojily návrhy na navýšení rozpočtu kapitoly 307 – ministerstva obrany.

  • Střet zájmu je od samého počátku, ale lidem to zřejmě nevadí (přečteno 46×)

    Přestřelka mezi předsedou vlády a jeho prvním místopředsedou kolem střetu zájmu se dala očekávat a určitě nebude poslední roztržkou.

  • Proč je nutné navýšení přepravních kapacit členských států NATO (přečteno 26×)

    V diskusi nad mým článkem s názvem Přepravní kapacity jsou Achillovou patou české armády a nejen jí jsem se setkal s názorem, proč vůbec budovat nějaké přepravní kapacity, protože naše armáda vlastně může sedět doma a nemusí se žádných vojenských misí účastnit.

  • Názor k pronájmu letounů JAS 39 Gripen (přečteno 70×)

    Osobně podporuji pokračování pronájmů nadzvukových letounů JAS 39 Gripen v rámci ochrany vzdušného prostoru České republiky i v rámci NATINAMDS (NATO Integrated Air and Missile Defence System).

Názory a komentáře autora Antonín Seďa
  • Branné zákony měly být od samého počátku projednávány společně

    Zvolená metoda per partes k projednávání branných zákonů je od samého počátku chybná. A to dokonce původně hodlalo ministerstvo obrany některé z těchto zákonů projednat ve zkráceném procesu podle §90 (2) Jednacího řádu Poslanecké sněmovny PČR. Základním problémem je totiž nutnost provázanosti jednotlivých zákonů, které vznikly na základě schválených koncepcí. A právě provázanost jednotlivých zákonů je tím kruciálním problémem, protože odhalí skutečné cíle předkládaných novel a jejich finanční náročnost. Poukazovat na skutečnost, že jak koncepce, tak některé zákony byly již projednány v příslušném výboru je liché, zejména z důvodu nové politické reprezentace a jejich programových priorit.

  • Společná obranná politika se nesmí smrsknout na euroarmádu

    Skončený summit Evropské unie v Bruselu, který měl řešit společnou obrannou politiku, ukázal na konkrétní rozdíly v přístupu jednotlivých zemí. Tlak na zavedení armády EU není tím pravým ořechovým pro Brity, ale ani pro Francouze. Velká Británie tradičně podporuje národní armádu a transatlantickou spolupráci, Francie lpí na národních zájmech a Německo nehodlá pouze financovat vojenské zásahy evropských jednotek. Osobně jsem přesvědčen, že je nutno nalézt kompromisní, ale funkční řešení, které by sice zvýšilo vojenskou kooperaci evropských zemí, ale zároveň by zachovalo identitu národní armády.

  • Problémy koaličního vládnutí

    Každá politická strana má svůj politický program, který je založen na ideálech, myšlenkách a vizích o budoucí společnosti. Tento základní politický program doznává v průběhu času změn, které reflektují aktuální problémy země. Politická strana má své členy, kteří ji reprezentují navenek a má kandidáty, kteří ve volbách usilují o důvěru voličů, aby mohli program realizovat v praxi. A pak je věcí občanů, koho si a do jaké funkce zvolí jako svého zástupce. Protože politika je věcí veřejnou a volič rozhoduje o tom, komu dá svoji důvěru.

  • Současná zodpovědnost politiků

    Výsledky předčasných voleb ukázaly na roztříštěnost naší politické scény způsobenou zejména značnou nedůvěrou občanů vůči polistopadovým politickým stranám. Ani sedm let usilovné práce v opozici nestačilo sociálním demokratům k výraznému vítězství. Naopak nová marketingově založená hnutí a politické strany s výrazně populistickým program uspěly. A to bez ohledu na jakoukoliv zkušenost veřejnosti s jejich reálnou politikou či jejich představiteli a skutečnými zájmy.

  • ÚSTR - bič pravice a nástroj antikomunismu

    Možná si všichni pamatují, že v průběhu legislativního procesu zákona č.181/2007 Sb,. kterým se vytvářel Ústav pro studium totalitních režimů, sociální demokracie upozorňovala na možnost zneužití tohoto ústavu v politickém boji. V té době vládla zemi pravice, která měla většinu v Senátu a proto také je ÚSTR plně pod jeho kontrolou. Pravice při jeho vzniku neprotestovala, že vedení úřadu obsadila svými lidmi, zejména antikomunisty a že potlačila historický a výzkumný potenciál tohoto úřadu.

Podobná témata
Aktuality

Archiv novinek

Blogy

Přehled všech blogů

Články a názory

Přehled všech článků

Language