Problematický nákup sebou vždy přináší další problémy

01.06.2012 Když 7.5.2009, den před ukončením činnosti Topolánkovy vlády, podepsalo ministerstvo obrany smlouvu na dodávku transportních letounů CASA C-295M, muselo si být vědomo řady problémů. Původním záměrem vzdušných sil naší armády bylo nahrazení již dosluhujících letounů An - 26. Mělo být vypsáno výběrové řízení podle technických požadavků Armády ČR. Nicméně tehdejší vedení ministerstva obrany pod vedením Vl.Parkanové a jejího náměstka M.Bartáka se rozhodlo pro barterový obchod s EADS přes obchodního prostředníka firmu OMNIPOL, a.s. Již v té době v interní zprávě náčelník generálního štábu Vl.Picek upozorňoval na nevyhovující dolet, nízkou rychlost, slabý výkon pohonné jednotky a omezenou schopnost přepravy techniky používané ve výzbroji AČR.

Ministerstvo obrany odborných námitek nedbalo a nakoupilo 4 letouny C-295M za 3,5 miliardy korun.K tomu je třeba ovšem započíst cenu pěti bitevníků L-159 ALCA, které v rámci směny byly součástí této akvizice a 1 miliardu Kč za servis a dodávky ND. V tomto případě nejde jen o cenu, ale i o snížení schopností transportního letectva české armády.

Po letových problémech, kdy odcházelo k ohrožení bezpečnosti letového provozu a samotných vojáků došlo k podpisu Dohody o narovnání některých závazků z Kupní smlouvy. Podle MO letouny C-295M již plní bez omezení úkoly výcviku létajícího personálu, přepravy osob a materiálu v souladu s požadavky GŠ AČR. Stále ovšem probíhají opakované vojskové zkoušky systému pasivní ochrany DAS. Součástí dohody je i navrácení jednoho bitevníku a údajně snížená cena náhradních dílů.

Přes jistý pozitivní vývoj existuje řada dalších problémů, které snížily prestiž naší armády i České republiky. A to právě v souvislosti s předraženým a netransparentním nákupem letounů CASA. Zásadním problémem je skutečnost, že ČR nedodržela svůj závazek vůči aliančním partnerům k posílení transportních kapacit v misi ISAF. Prostě letoun C-295M zřejmě ani v tomto roce nebude nasazen v Afghánistánu a je otázkou, zda vůbec bude. Dalším problémem je dnes již ukončený soudní spor s Evropskou komisí, která dala naši zemi právě v souvislosti s porušením hospodářské soutěže žalobu k soudnímu dvoru. To byla další ostuda naší země, která sice skončila ve prospěch ČR, ale jistá pachuť z tohoto tendru zůstává.

V současné době je tento nákup ještě v hledáčku protikorupční policie, nicméně se zdá, že i tohle šetření skončí ve ztracenu. Je otázkou, proč bývalé vedení MO tlačilo tento letoun, který je jistě kvalitní náhradou za Antonovy, ale který neodpovídal původní specifikaci AČR. Je či není prošetřován bývalý první náměstek Barták a jeho tehdejší poradce J.Fulík, kteří podle sdělovacích prostředků podporovali takto koncipovaný barterový obchod. A jakou roli v tomto případu hraje současný ředitel sekce vyzbrojování plk.P.Bulant, bývalý to ředitel kabinetu ministrů obrany M.Bartáka a A.Vondry. Je možné a rád bych tomu věřil, že platí slova M.Bartáka, který podpořil jmenování P.Bulanta ředitelem sekce vyzbrojování s tím, že jde o pokračování jeho reformního kurzu na ministerstvu obrany. 

Nejen snižování zdrojového rámce kapitoly 307 – MO, ale i řada neefektivních a netransparentních zakázek způsobuje zastavení modernizace techniky, snižování schopností AČR a zejména destabilizaci personálu české armády. Například nejsou peníze nejen na náhradu dosluhujícího proudového letounu CL-601 Challenger, ale dokonce ani na generálku jeho motorů. Osobně jsem přesvědčen, že by orgány činné v trestním řízení měly konat a tyto problematické akvizice, jakým je i nákup transportních letounů CASA konečně vyšetřit.

Profil autora
male-antonin_seda.jpg
Ing. Antonín Seďa
Blogy autora Antonín Seďa
  • Netransparentnost, nekoncepčnost, stále stejná písnička (přečteno 33×)

    Kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu čtyř programů, souvisejících s nemovitou infrastrukturou Ministerstva obrany a její příspěvkové organizace Armádní servisní v projektech z letech 2010 až 2013, ukázala na nekoncepčnost a netransparentnost v resortu, který na jedné straně neustále naříká na nedostatek finančních prostředků, na straně druhé neumí systémově vyřešit nehospodárné nakládání se svěřenými finančními prostředky.

  • Antiklerikalismus a klerikalismus (přečteno 56×)

    Pocházím z regionu, kde je zastoupení věřících občanů největší v celé zemi. Prakticky lze říci, že katolická církev a z ní vzešlý klerikalismus tam má své kořeny. A také se není čemu divit, že v tomto regionu je nejaktivnější právě politická strana KDU-ČSL, která se o věřící spoluobčany a o katolickou církev opírá. Z tohoto pohledu je logické, že Lidovci obhajují církevní restituce, i když pro ně v poslanecké sněmovně nehlasovali.

  • Politika win win (přečteno 44×)

    Vládní přetahovaná o evropského komisaře spíše připomíná lehkou taškařici, ovšem pokud by tato nominace nebyla tak důležitá. Hnutí ANO 2011 po první nominaci Pavla Teličky navrhlo ministryni Věru Jourovou.

  • Proč se stává minimální mzda politickým tématem (přečteno 22×)

    Současná vláda se ve svém programovém prohlášení zavázala ke zvyšování minimální mzdy. A to každoročně po projednání se sociálními partnery tak, aby zajišťovala důstojný život zaměstnanců nezávislý na sociálních dávkách.

  • Nepolitik Babiš, politik Babiš, populista Babiš (přečteno 70×)

    Nejen politik, ale snad každý občan v naší zemi musí být překvapen neustálými názorovými přemety místopředsedy vlády Andreje Babiše. Vzpomínám si na sliby, kterými častoval před parlamentními volbami voliče České republiky, že zatočí s nehospodárností a s korupcí, že sníží zadlužení země a že napraví chyby všech předchozích politiků a politických vlád. Ještě po volbách zdůrazňoval, že jde do politiky jako nepolitik, který chce pracovat pro občany a že kdyby nebylo ANO 2011, tak by se zvedaly daně, což on nepřipustí.

Názory a komentáře autora Antonín Seďa
  • Důležitá je parlamentní kontrola realizace zákona č.428/2012 Sb.

    Mohlo by se zdát, že církevní restituce již neleží sociálním demokratům na srdci, a že neusilují o úpravu podmínek zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi.

  • Co trápí sociální demokracii

    Odpověď na tuto zdánlivě jednoduchou otázku souvisí se stavem české společnosti. V ní panuje velká nedůvěra vůči politickým stranám a nechuť jakkoli se v nich angažovat.

  • Branné zákony měly být od samého počátku projednávány společně

    Zvolená metoda per partes k projednávání branných zákonů je od samého počátku chybná. A to dokonce původně hodlalo ministerstvo obrany některé z těchto zákonů projednat ve zkráceném procesu podle §90 (2) Jednacího řádu Poslanecké sněmovny PČR. Základním problémem je totiž nutnost provázanosti jednotlivých zákonů, které vznikly na základě schválených koncepcí. A právě provázanost jednotlivých zákonů je tím kruciálním problémem, protože odhalí skutečné cíle předkládaných novel a jejich finanční náročnost. Poukazovat na skutečnost, že jak koncepce, tak některé zákony byly již projednány v příslušném výboru je liché, zejména z důvodu nové politické reprezentace a jejich programových priorit.

  • Společná obranná politika se nesmí smrsknout na euroarmádu

    Skončený summit Evropské unie v Bruselu, který měl řešit společnou obrannou politiku, ukázal na konkrétní rozdíly v přístupu jednotlivých zemí. Tlak na zavedení armády EU není tím pravým ořechovým pro Brity, ale ani pro Francouze. Velká Británie tradičně podporuje národní armádu a transatlantickou spolupráci, Francie lpí na národních zájmech a Německo nehodlá pouze financovat vojenské zásahy evropských jednotek. Osobně jsem přesvědčen, že je nutno nalézt kompromisní, ale funkční řešení, které by sice zvýšilo vojenskou kooperaci evropských zemí, ale zároveň by zachovalo identitu národní armády.

  • Problémy koaličního vládnutí

    Každá politická strana má svůj politický program, který je založen na ideálech, myšlenkách a vizích o budoucí společnosti. Tento základní politický program doznává v průběhu času změn, které reflektují aktuální problémy země. Politická strana má své členy, kteří ji reprezentují navenek a má kandidáty, kteří ve volbách usilují o důvěru voličů, aby mohli program realizovat v praxi. A pak je věcí občanů, koho si a do jaké funkce zvolí jako svého zástupce. Protože politika je věcí veřejnou a volič rozhoduje o tom, komu dá svoji důvěru.

Podobná témata
  • Důležitá je parlamentní kontrola realizace zákona č.428/2012 Sb.

    Mohlo by se zdát, že církevní restituce již neleží sociálním demokratům na srdci, a že neusilují o úpravu podmínek zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi.

  • Netransparentnost, nekoncepčnost, stále stejná písnička

    Kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu čtyř programů, souvisejících s nemovitou infrastrukturou Ministerstva obrany a její příspěvkové organizace Armádní servisní v projektech z letech 2010 až 2013, ukázala na nekoncepčnost a netransparentnost v resortu, který na jedné straně neustále naříká na nedostatek finančních prostředků, na straně druhé neumí systémově vyřešit nehospodárné nakládání se svěřenými finančními prostředky.

  • Antiklerikalismus a klerikalismus

    Pocházím z regionu, kde je zastoupení věřících občanů největší v celé zemi. Prakticky lze říci, že katolická církev a z ní vzešlý klerikalismus tam má své kořeny. A také se není čemu divit, že v tomto regionu je nejaktivnější právě politická strana KDU-ČSL, která se o věřící spoluobčany a o katolickou církev opírá. Z tohoto pohledu je logické, že Lidovci obhajují církevní restituce, i když pro ně v poslanecké sněmovně nehlasovali.

  • Politika win win

    Vládní přetahovaná o evropského komisaře spíše připomíná lehkou taškařici, ovšem pokud by tato nominace nebyla tak důležitá. Hnutí ANO 2011 po první nominaci Pavla Teličky navrhlo ministryni Věru Jourovou.

  • Co trápí sociální demokracii

    Odpověď na tuto zdánlivě jednoduchou otázku souvisí se stavem české společnosti. V ní panuje velká nedůvěra vůči politickým stranám a nechuť jakkoli se v nich angažovat.

Aktuality

Archiv novinek

Blogy

Přehled všech blogů

Články a názory

Přehled všech článků

Language