Navrhovaný rozpočet ohrožuje financování dopravy

17.08.2012 Přístup pravicové vlády k financování dopravy ČSSD dlouhodobě kritizuje. Evropské zdroje totiž zcela mylně pojala jako náhradu zdrojů národních. Jedná se o systematické porušování Programového prohlášení vlády, kde je zakotveno zachování výše investic do dopravní infrastruktury. Na příští rok je pro SFDI připraveno 62 mld. korun. To jsou necelé 2/3 rozpočtu roku 2010. Na další dva roky chystá vláda ještě dramatičtější pokles. Mezi lety 2010 a 2014, tedy během vládnutí kabinetu Petra nečase, se plánuje pokles zdrojů na financování dopravy o téměř 50%.

„Ministerstvo dopravy rezignuje na stabilizaci financování dopravní infrastruktury. Navrhované zdroje už totiž nestačí ani na povinné spolufinancování projektů hrazených z EU a je tak zásadním způsobem ohroženo čerpání Operačního programu Doprava. Prakticky se to projeví tak, že bude nutné krátit výdaje na zajišťování provozuschopnosti infrastruktury, a že nebude možné zahájit žádnou novou výstavbu,“ říká stínový ministr dopravy ČSSD Milan Chovanec. Podle něho to znamená naprosté paralyzování systému na další 3 roky. Za tento tristní stav je plně odpovědná vláda Petra Nečase.

V předkládaném materiálu ministerstva dopravy se plánuje podstatné omezení financování dopravních akcí hl. m. Prahy, nemožnost financovat akci D1 Přerov – Lipník a nemožnost zahájit téměř žádnou novou výstavbu dopravní infrastruktury. „Hazardní politika této vlády nás zcela vyděluje od vyspělých západních zemí. Právě tam chápou investice do dopravní infrastruktury jako motor ekonomiky. V našem případě se nejedná jen o pouhé přibrzdění, ale doslova o zastavení a zařazení zpátečky,“ tvrdí Chovanec. Přímé důsledky se projevují již dnes, a to úpadkem řady, nejen stavebních, firem, zvyšující se nezaměstnaností, dalším poklesem výkonu ekonomiky a prohlubující se recesí.

Systémové řešení samozřejmě existuje a sociální demokraté jsou připraveni o něm diskutovat. Celkové prostředky, které doprava každoročně generuje, tedy výnos spotřební daně z minerálních paliv spolu s výběrem mýtného a prodejem dálničních známek, se pohybují kolem 100 miliard korun. Většina těchto peněz by měla směřovat zpět do dopravy. Jsou to národní zdroje, které mají sloužit k opravě rozbitých silnic, výstavbě nových komunikací a také ke kofinancování projektů hrazených z fondů EU. „Tuto elementární rovnici současná vláda nepochopila a zcela záměrně a svévolně ji narušuje. Jakoby neslyší a nevidí. Doprava, jako jeden z ekonomických pilířů, se díky fatální ignoraci Nečasova kabinetu hroutí. Odpovědnost, kterou si dali do znaku, zmizela a již dnes si bohužel zaděláváme na obrovský průšvih,“ doplňuje Chovanec.

Profil autora
chovanec-160x100.jpg
Milan Chovanec
Blogy autora Milan Chovanec
  • De lege ferenda (přečteno 78×)

    Když se řekne slovo přestupek, představí si většina z nás přestupek dopravní. Pravdou však je, že přestupkem je více než stovka protiprávních jednání, která jsou v odborné terminologii označována jako „drobná či bagatelní kriminalita“. Jsou to mimo jiné hospodské rvačky, podvody, zpronevěra, krádeže, domácí násilí, urážky, pomluvy, stalking, vydírání, výtržnictví, etc.

  • Nehledej v dobrovolném sboru hasičském ni zisku, ni slávy (přečteno 23×)

    Telefonní číslo 150 zná asi úplně každý. Hasiče voláme, nejen když hoří byt či chata. Vyjíždějí k dopravním nehodám, odstraňují ekologické škody, zachraňují životy i majetek při povodních. Hasiči pomáhají, nejen když je potřeba sundat osobu z výšky, nebo vytáhnout někoho ze studny, ale například i ve chvíli, kdy se rojí včely. Ten, kdo o pomoc volá, příliš nerozlišuje, zda přijedou profesionálové, kteří to mají v náplni práce, nebo dobrovolníci, pro které je pomoc spoluobčanům celoživotním koníčkem.

  • Ani dobře zaplacený policista nemůže chytat zločince na koloběžce (přečteno 65×)

    Plošným škrtem přišli policisté a hasiči v roce 2011 o 10 % platu. Důvodem nebyla jejich špatná práce, ale údajná snaha o vyrovnaný státní rozpočet. Tento cíl, jak již víme, se Nečasově vládě splnit nepodařilo. To, co se jí bohužel naopak povedlo, byla destabilizace všech bezpečnostních sborů.

  • M. Chovanec: Musíme více investovat do vybavení bezpečnostních sborů (přečteno 35×)

    Ministr vnitra Milan Chovanec navštívil 8. září 2014, jihomoravské Znojmo. Ve městě se setkal s policisty i hasiči, pohovořil s nimi a zmínil i výstavbu nové hasičské stanice pro místní profesionální jednotku hasičů. Kromě toho zavítal i na sídliště Dukla a stejnojmennou problémovou ubytovnu.

  • Červená páska přes rukáv nebo černé klapky na očích? (přečteno 48×)

    V Německu tomu říkají sommerloch, v Anglii silly season a v Polsku sezon ogórkowy. Doba prázdnin a dovolených je i tady v Česku okurkovou sezónou. Událostí, které by byly mediálně významné, se děje minimum a tak se i v seriózních novinách rozebírají peripetie za života celebrit a objevují se zaručené a senzační zprávy. Letos překvapivě neútočili lidožraví žraloci na Jadranu a ani stáda ovcí v Beskydech neohrožovala žádná divoká puma. Ministerstvo vnitra prý totiž chystá znovuzavedení Pomocných stráží Veřejné bezpečnosti...

Názory a komentáře autora Milan Chovanec
  • Prohlášení místopředsedy ČSSD Milana Chovance k aktuálním spekulacím

    V souvislosti s možným jmenováním členem Vlády ČR bych rád znovu zareagoval na spekulace, jež se objevují v souvislosti s mým rozhodnutím neužívat při výkonu veřejných funkcí titul bakalář/Bc. získaný na PF ZČU:

  • Žádám ministra Žáka o objasnění personálních kroků

    Personální opatření ministra dopravy v demisi Zdeňka Žáka, který odvolal šéfy Ředitelství silnic a dálnic, Ředitelství vodních cest a Drážního úřadu, vnímám jako mimořádné opatření. To si v době vlády bez mandátu žádá mimořádný důvod. Budu požadovat objasnění, zatím jsem žádné neslyšel.

  • M.Chovanec: Jiří Rusnok musí přestat urážet ČSSD

    "Premiér Rusnok by měl vážit svá slova. Buď usiluje o naši podporu pro svou vládu, nebo nás chce urážet. Hovořit o členech stínové vlády ČSSD jako o hvězdné pěchotě jen několik hodin před klíčovým rozhodnutím může znamenat, že ze sebe nakonec udělá generála bez vojska," komentuje místopředseda ČSSD a stínový ministr dopravy Milan Chovanec rozhovor s Jiřím Rusnokem, jenž publikoval deník MF Dnes.

  • M.Chovanec: K odvolání představenstva Českých drah

    Odvolání představenstva Českých drah je plně v kompetenci dozorčí rady společnosti a chceme věřit, že jde o krok ke stabilizaci firmy. Proto se chceme rychle seznámit s podklady, které vedly dozorčí radu k tomuto kroku. Pokud by k tomu neměla opravdu závažné důvody, budeme požadovat vyvození osobní zodpovědnosti po těch, kteří takto rozhodli.

  • Ideální prezident podle ODS a TOP09? Senilní kladeč věnců

    Jejich druhá největší starost je kondice ČSSD.

Podobná témata
  • M. Chovanec: Vietnamské DEALERY DROG pošleme domů!

    Na českých silnicích jezdí čím dál tím víc zfetovaných řidičů. Jak to chce řešit? A jaké plány má vůbec s policií? I na to v rozhovoru pro Blesk odpovídá ministr vnitra Milan Chovanec (44, ČSSD).

  • Ministr vnitra zavítal na Mladoboleslavsko. Zajímal se o bezpečnostní situaci i poštu

    Ministr vnitra Milan Chovanec zavítal v pondělí 6. října 2014 mezi starostky a starosty mladoboleslavského okresu. Na zasedání v Lipníku a Dolní Krupé s nimi debatoval o jejich problémech. Zajímal se zejména o pošty a bezpečnostní situaci ve zdejším regionu.

  • De lege ferenda

    Když se řekne slovo přestupek, představí si většina z nás přestupek dopravní. Pravdou však je, že přestupkem je více než stovka protiprávních jednání, která jsou v odborné terminologii označována jako „drobná či bagatelní kriminalita“. Jsou to mimo jiné hospodské rvačky, podvody, zpronevěra, krádeže, domácí násilí, urážky, pomluvy, stalking, vydírání, výtržnictví, etc.

  • M. Chovanec: Chceme, aby pobočky měly otevřeno večer i v sobotu

    Ministr vnitra poskytl rozhovor pražskému deníku:

  • Nehledej v dobrovolném sboru hasičském ni zisku, ni slávy

    Telefonní číslo 150 zná asi úplně každý. Hasiče voláme, nejen když hoří byt či chata. Vyjíždějí k dopravním nehodám, odstraňují ekologické škody, zachraňují životy i majetek při povodních. Hasiči pomáhají, nejen když je potřeba sundat osobu z výšky, nebo vytáhnout někoho ze studny, ale například i ve chvíli, kdy se rojí včely. Ten, kdo o pomoc volá, příliš nerozlišuje, zda přijedou profesionálové, kteří to mají v náplni práce, nebo dobrovolníci, pro které je pomoc spoluobčanům celoživotním koníčkem.

Aktuality

Archiv novinek

Blogy

Přehled všech blogů

Články a názory

Přehled všech článků

Language