Navrhovaný rozpočet ohrožuje financování dopravy

17.08.2012 Přístup pravicové vlády k financování dopravy ČSSD dlouhodobě kritizuje. Evropské zdroje totiž zcela mylně pojala jako náhradu zdrojů národních. Jedná se o systematické porušování Programového prohlášení vlády, kde je zakotveno zachování výše investic do dopravní infrastruktury. Na příští rok je pro SFDI připraveno 62 mld. korun. To jsou necelé 2/3 rozpočtu roku 2010. Na další dva roky chystá vláda ještě dramatičtější pokles. Mezi lety 2010 a 2014, tedy během vládnutí kabinetu Petra nečase, se plánuje pokles zdrojů na financování dopravy o téměř 50%.

„Ministerstvo dopravy rezignuje na stabilizaci financování dopravní infrastruktury. Navrhované zdroje už totiž nestačí ani na povinné spolufinancování projektů hrazených z EU a je tak zásadním způsobem ohroženo čerpání Operačního programu Doprava. Prakticky se to projeví tak, že bude nutné krátit výdaje na zajišťování provozuschopnosti infrastruktury, a že nebude možné zahájit žádnou novou výstavbu,“ říká stínový ministr dopravy ČSSD Milan Chovanec. Podle něho to znamená naprosté paralyzování systému na další 3 roky. Za tento tristní stav je plně odpovědná vláda Petra Nečase.

V předkládaném materiálu ministerstva dopravy se plánuje podstatné omezení financování dopravních akcí hl. m. Prahy, nemožnost financovat akci D1 Přerov – Lipník a nemožnost zahájit téměř žádnou novou výstavbu dopravní infrastruktury. „Hazardní politika této vlády nás zcela vyděluje od vyspělých západních zemí. Právě tam chápou investice do dopravní infrastruktury jako motor ekonomiky. V našem případě se nejedná jen o pouhé přibrzdění, ale doslova o zastavení a zařazení zpátečky,“ tvrdí Chovanec. Přímé důsledky se projevují již dnes, a to úpadkem řady, nejen stavebních, firem, zvyšující se nezaměstnaností, dalším poklesem výkonu ekonomiky a prohlubující se recesí.

Systémové řešení samozřejmě existuje a sociální demokraté jsou připraveni o něm diskutovat. Celkové prostředky, které doprava každoročně generuje, tedy výnos spotřební daně z minerálních paliv spolu s výběrem mýtného a prodejem dálničních známek, se pohybují kolem 100 miliard korun. Většina těchto peněz by měla směřovat zpět do dopravy. Jsou to národní zdroje, které mají sloužit k opravě rozbitých silnic, výstavbě nových komunikací a také ke kofinancování projektů hrazených z fondů EU. „Tuto elementární rovnici současná vláda nepochopila a zcela záměrně a svévolně ji narušuje. Jakoby neslyší a nevidí. Doprava, jako jeden z ekonomických pilířů, se díky fatální ignoraci Nečasova kabinetu hroutí. Odpovědnost, kterou si dali do znaku, zmizela a již dnes si bohužel zaděláváme na obrovský průšvih,“ doplňuje Chovanec.

Profil autora
chovanec-male.jpg
Milan Chovanec
Blogy autora Milan Chovanec
  • Ač to tak nevypadá, rozhoduje se o osudu dopravy... (přečteno 194×)

    Titulní stránky novin, a nejen je, zaplnily v posledních dnech neuvěřitelné informace z naší vládní kuchyně. Řada událostí, kterým se média zcela pochopitelně nevěnovala, by přesto neměla ujít naší pozornosti. Díky originální metodě našich lékařů se například zázračně probrala z mnohaměsíčního kómatu malá holčička. Zdaleka ne tak radostná je pak další zpráva, kterou žurnalisté prakticky vůbec nezaznamenali. Schválen byl totiž návrh dopravní politiky ČR pro období 2014 až 2020 s výhledem do roku 2050.

  • K čemu je nám potřeba etický kodex? (přečteno 108×)

    "Já žádný etický kodex nechci. Na svou morálku papír nepotřebuju," volala velmi vzrušeným hlasem paní Rubáková. Stalo se v Plzni na jednání krajského zastupitelstva dne sedmnáctého června léta páně 2013. Dlužno dodat, že výše uvedená dáma je členkou tohoto sboru za ODS. Svým zvláštním způsobem má dozajista pravdu. K čemu schvalovat normu, která není právně vymahatelná a za jejíž porušení nehrozí politikovi žádná sankce?

  • Z vládní dílny přišla hlava XXII. (přečteno 60×)

    Novela zákona o rozpočtovém určení daní připomíná Hellerovu knihu Hlava XXII. Právě tam jakýsi Milo kupoval vajíčka za 30 centů, prodával je za dvacet a ještě na tom vydělal. Vedlejším efektem tohoto výdělku byl však vybombardovaný tábor vlastních vojáků. Podobně má se to i s novelou zákona o rozpočtovém určení daní, kterou představilo společně ministerstvo financí a dopravy.

  • Efektivita mýtného systému se nesmí stát jen bájí (přečteno 41×)

    Nejstarší cesty světa jsou staré několik tisíc let. Aby už tehdy byly spolehlivé, musely se udržovat. To ani tenkrát nebylo zadarmo a proto bylo vymyšleno mýto. Vybíralo se za použití mostu, za projetí stezky i za převoz přes řeku. Vybrané peníze byly následně využity na ochranu těchto cest, na jejich opravy, případně na budování stezek nových. Toto pravidlo platí všude v civilizovaném světě i dnes.

  • Osobnostní test (přečteno 491×)

    Aneb co je ne/známo o Milanu Chovancovi (sestaveno na základě anonymu "Plzeňského přítele Jirky Bezděze" rozeslaného na desítky mailových adres členů sociální demokracie)

Názory a komentáře autora Milan Chovanec
  • Prohlášení místopředsedy ČSSD Milana Chovance k aktuálním spekulacím

    V souvislosti s možným jmenováním členem Vlády ČR bych rád znovu zareagoval na spekulace, jež se objevují v souvislosti s mým rozhodnutím neužívat při výkonu veřejných funkcí titul bakalář/Bc. získaný na PF ZČU:

  • Žádám ministra Žáka o objasnění personálních kroků

    Personální opatření ministra dopravy v demisi Zdeňka Žáka, který odvolal šéfy Ředitelství silnic a dálnic, Ředitelství vodních cest a Drážního úřadu, vnímám jako mimořádné opatření. To si v době vlády bez mandátu žádá mimořádný důvod. Budu požadovat objasnění, zatím jsem žádné neslyšel.

  • M.Chovanec: Jiří Rusnok musí přestat urážet ČSSD

    "Premiér Rusnok by měl vážit svá slova. Buď usiluje o naši podporu pro svou vládu, nebo nás chce urážet. Hovořit o členech stínové vlády ČSSD jako o hvězdné pěchotě jen několik hodin před klíčovým rozhodnutím může znamenat, že ze sebe nakonec udělá generála bez vojska," komentuje místopředseda ČSSD a stínový ministr dopravy Milan Chovanec rozhovor s Jiřím Rusnokem, jenž publikoval deník MF Dnes.

  • M.Chovanec: K odvolání představenstva Českých drah

    Odvolání představenstva Českých drah je plně v kompetenci dozorčí rady společnosti a chceme věřit, že jde o krok ke stabilizaci firmy. Proto se chceme rychle seznámit s podklady, které vedly dozorčí radu k tomuto kroku. Pokud by k tomu neměla opravdu závažné důvody, budeme požadovat vyvození osobní zodpovědnosti po těch, kteří takto rozhodli.

  • Ideální prezident podle ODS a TOP09? Senilní kladeč věnců

    Jejich druhá největší starost je kondice ČSSD.

Podobná témata
Aktuality

Archiv novinek

Blogy

Přehled všech blogů

Články a názory

Přehled všech článků

Language