Církev by se neměla míchat do politiky

09.08.2012 Mohu rozumět úsilí církevních hodnostářů, kterým se podařilo po dvaceti letech vyjednat s vládní koalicí majetkové vyrovnání. Ano, nejedná se o restituci v pravém smyslu slova, ale spíše o dar. Majetek se tedy podle návrhu zákona nevrací, ale daruje. Což je výhodné, alespoň podle vyjádření současné vlády,jak pro stát, tak pro církve a náboženské společnosti. Sociální demokracie dlouhodobě kritizuje předložený návrh, a to zejména z důvodu jeho netransparentnosti a nespravedlnosti. Tuto nespravedlnost mimo jiné cítí drtivá většina občanů České republiky. Tedy země, ve které po sametové revoluci vystoupil tehdejší kardinál František Tomášek a sdělil národu, že on i celá katolická církev stojí pevně na jeho straně. Tím se přihlásil k odkazu kardinála Antonína Cyrila Stojana, génia prostoty a jednoty.

Ano, začala předvolební kampaň do krajských a senátních voleb a ČSSD využila odporu veřejnosti ke své propagaci. Prostě téma církevních restitucí hýbe celou společností a je bláhové si myslet, že o tom katolická církev neví. Problémem ovšem není kritický pohled na předvolební bilbordy ČSSD, ale útok církví vůči jedné z politických stran zastoupených v demokraticky voleném parlamentu. Tady opravdu nejde o náboženské svobody či upírání práva na majetkové vyrovnání. Tady jde o navržený a předem dohodnutý zákon, kterým se daruje majetek církvím a náboženským společnostem ve výši téměř 135 miliard korun.

A to v době, kdy současná vládní koalice šetří na sociálně slabých a nezaměstnaných, kdy zvyšuje životní náklady rodinám s dětmi a kdy snižuje valorizaci seniorům. Vměšování církve do politiky ohrožuje demokratické principy naší země. Pokud poradce kardinála Duky myslel své vyhrožování vůči ČSSD vážně, pak být farníky, vyzval bych současné představitele církví k rezignaci. Ovlivňování svobodné soutěže demokratických politických stran jakoukoliv ideologií je v demokraticky zavedených zemích nepřípustné. Vždyť sama katolická církev přiznala, že aby dohoda o majetkovém narovnání vůbec prošla, slíbila věnovat 20% svého majetku ostatním, chudším církvím na jejich činnost. Takže o co jde? No přece o majetek a finance. A pokud sociální demokraté mají své konkrétní výhrady i návrhy na řešení majetkového vyrovnání i odluky církve od státu, pak jakékoliv politické útoky církevních hodnostářů jsou nejen netaktické, ale především zavánějí argumentací známou z dob totality.

Je tragédií tohoto národa i celé katolické církve, že směšují náboženskou svobodu s politikou, že zaměňují víru v Boha s finančním vyrovnáním a majetkem. Jakoby katolická církev zapomněla na odkaz bývalých kardinálů, na které je celý národ oprávněně hrdý. Připomenu slova jednoho z nich, kardinála Stojana, který v době finančních sporů a hájených brokátů rozdával. Je smutné, že jeho slova, že zůstane ne to, co jsme našetřili, ale co jsme rozdali, zůstávají zapomenuta. Ke škodě církve i budoucnosti celého národa.

Profil autora
male-antonin_seda.jpg
Ing. Antonín Seďa
Blogy autora Antonín Seďa
  • Netransparentnost, nekoncepčnost, stále stejná písnička (přečteno 33×)

    Kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu čtyř programů, souvisejících s nemovitou infrastrukturou Ministerstva obrany a její příspěvkové organizace Armádní servisní v projektech z letech 2010 až 2013, ukázala na nekoncepčnost a netransparentnost v resortu, který na jedné straně neustále naříká na nedostatek finančních prostředků, na straně druhé neumí systémově vyřešit nehospodárné nakládání se svěřenými finančními prostředky.

  • Antiklerikalismus a klerikalismus (přečteno 57×)

    Pocházím z regionu, kde je zastoupení věřících občanů největší v celé zemi. Prakticky lze říci, že katolická církev a z ní vzešlý klerikalismus tam má své kořeny. A také se není čemu divit, že v tomto regionu je nejaktivnější právě politická strana KDU-ČSL, která se o věřící spoluobčany a o katolickou církev opírá. Z tohoto pohledu je logické, že Lidovci obhajují církevní restituce, i když pro ně v poslanecké sněmovně nehlasovali.

  • Politika win win (přečteno 44×)

    Vládní přetahovaná o evropského komisaře spíše připomíná lehkou taškařici, ovšem pokud by tato nominace nebyla tak důležitá. Hnutí ANO 2011 po první nominaci Pavla Teličky navrhlo ministryni Věru Jourovou.

  • Proč se stává minimální mzda politickým tématem (přečteno 27×)

    Současná vláda se ve svém programovém prohlášení zavázala ke zvyšování minimální mzdy. A to každoročně po projednání se sociálními partnery tak, aby zajišťovala důstojný život zaměstnanců nezávislý na sociálních dávkách.

  • Nepolitik Babiš, politik Babiš, populista Babiš (přečteno 71×)

    Nejen politik, ale snad každý občan v naší zemi musí být překvapen neustálými názorovými přemety místopředsedy vlády Andreje Babiše. Vzpomínám si na sliby, kterými častoval před parlamentními volbami voliče České republiky, že zatočí s nehospodárností a s korupcí, že sníží zadlužení země a že napraví chyby všech předchozích politiků a politických vlád. Ještě po volbách zdůrazňoval, že jde do politiky jako nepolitik, který chce pracovat pro občany a že kdyby nebylo ANO 2011, tak by se zvedaly daně, což on nepřipustí.

Názory a komentáře autora Antonín Seďa
  • Důležitá je parlamentní kontrola realizace zákona č.428/2012 Sb.

    Mohlo by se zdát, že církevní restituce již neleží sociálním demokratům na srdci, a že neusilují o úpravu podmínek zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi.

  • Co trápí sociální demokracii

    Odpověď na tuto zdánlivě jednoduchou otázku souvisí se stavem české společnosti. V ní panuje velká nedůvěra vůči politickým stranám a nechuť jakkoli se v nich angažovat.

  • Branné zákony měly být od samého počátku projednávány společně

    Zvolená metoda per partes k projednávání branných zákonů je od samého počátku chybná. A to dokonce původně hodlalo ministerstvo obrany některé z těchto zákonů projednat ve zkráceném procesu podle §90 (2) Jednacího řádu Poslanecké sněmovny PČR. Základním problémem je totiž nutnost provázanosti jednotlivých zákonů, které vznikly na základě schválených koncepcí. A právě provázanost jednotlivých zákonů je tím kruciálním problémem, protože odhalí skutečné cíle předkládaných novel a jejich finanční náročnost. Poukazovat na skutečnost, že jak koncepce, tak některé zákony byly již projednány v příslušném výboru je liché, zejména z důvodu nové politické reprezentace a jejich programových priorit.

  • Společná obranná politika se nesmí smrsknout na euroarmádu

    Skončený summit Evropské unie v Bruselu, který měl řešit společnou obrannou politiku, ukázal na konkrétní rozdíly v přístupu jednotlivých zemí. Tlak na zavedení armády EU není tím pravým ořechovým pro Brity, ale ani pro Francouze. Velká Británie tradičně podporuje národní armádu a transatlantickou spolupráci, Francie lpí na národních zájmech a Německo nehodlá pouze financovat vojenské zásahy evropských jednotek. Osobně jsem přesvědčen, že je nutno nalézt kompromisní, ale funkční řešení, které by sice zvýšilo vojenskou kooperaci evropských zemí, ale zároveň by zachovalo identitu národní armády.

  • Problémy koaličního vládnutí

    Každá politická strana má svůj politický program, který je založen na ideálech, myšlenkách a vizích o budoucí společnosti. Tento základní politický program doznává v průběhu času změn, které reflektují aktuální problémy země. Politická strana má své členy, kteří ji reprezentují navenek a má kandidáty, kteří ve volbách usilují o důvěru voličů, aby mohli program realizovat v praxi. A pak je věcí občanů, koho si a do jaké funkce zvolí jako svého zástupce. Protože politika je věcí veřejnou a volič rozhoduje o tom, komu dá svoji důvěru.

Podobná témata
  • Důležitá je parlamentní kontrola realizace zákona č.428/2012 Sb.

    Mohlo by se zdát, že církevní restituce již neleží sociálním demokratům na srdci, a že neusilují o úpravu podmínek zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi.

  • Netransparentnost, nekoncepčnost, stále stejná písnička

    Kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu čtyř programů, souvisejících s nemovitou infrastrukturou Ministerstva obrany a její příspěvkové organizace Armádní servisní v projektech z letech 2010 až 2013, ukázala na nekoncepčnost a netransparentnost v resortu, který na jedné straně neustále naříká na nedostatek finančních prostředků, na straně druhé neumí systémově vyřešit nehospodárné nakládání se svěřenými finančními prostředky.

  • Antiklerikalismus a klerikalismus

    Pocházím z regionu, kde je zastoupení věřících občanů největší v celé zemi. Prakticky lze říci, že katolická církev a z ní vzešlý klerikalismus tam má své kořeny. A také se není čemu divit, že v tomto regionu je nejaktivnější právě politická strana KDU-ČSL, která se o věřící spoluobčany a o katolickou církev opírá. Z tohoto pohledu je logické, že Lidovci obhajují církevní restituce, i když pro ně v poslanecké sněmovně nehlasovali.

  • Politika win win

    Vládní přetahovaná o evropského komisaře spíše připomíná lehkou taškařici, ovšem pokud by tato nominace nebyla tak důležitá. Hnutí ANO 2011 po první nominaci Pavla Teličky navrhlo ministryni Věru Jourovou.

  • Co trápí sociální demokracii

    Odpověď na tuto zdánlivě jednoduchou otázku souvisí se stavem české společnosti. V ní panuje velká nedůvěra vůči politickým stranám a nechuť jakkoli se v nich angažovat.

Aktuality

Archiv novinek

Blogy

Přehled všech blogů

Články a názory

Přehled všech článků

Language